Lees verder
Methanol is de meest duurzame brandstof voor de vloot van geo-dataspecialist Fugro. Dat blijkt uit onderzoek van TU Delft-alumnus Michiel Nelissen, die inmiddels bij Fugro in dienst is. Het webplatform Maritime Delta (voor het gebied van Tweede Maasvlakte tot en met Gorinchem en Werkendam) wijdde een artikel aan de verduurzaming van dit bedrijf.
Redactie / Leidschendam

Fugro, gevestigd in Leidschendam, beschikt over een vloot met 25 schepen voor geologisch onderzoek op zee en ter ondersteuning van offshore projecten van onder meer aannemers, overheden en olie- en gasbedrijven. Ze moeten plaats maken voor emissievrije schepen om de doelstellingen te halen van de International Maritime Organization (IMO), dat door de Verenigende Naties is opgericht: tegen 2030 moet de scheepvaart 40% emissies reduceren.

In het onderzoek zijn zes brandstoffen vergeleken: waterstof, methanol (op basis van waterstof), ammonia, synthetische LNG (liquid natural gas, vloeibaar gemaakt aardgas), DME (dimethylether, gemaakt van methanol) en synthetische diesel (van waterstof en CO2). Gekeken is onder meer naar de kosten van de brandstof en de installatie, de veiligheid en de termijn waarop de brandstof beschikbaar is. Methanol bleek het best te scoren. Anders dan bijvoorbeeld synthetische diesel, dat vaak als dé oplossing wordt gezien voor duurzame scheepsbrandstof, maar pas over 30 jaar monjesmaat beschikbaar zal zijn. Volgens Peter Toxopeüs, Project Manager Fleet Sustainability bij Fugro vallen ook waterstof en ammonia af. Waterstof omdat de brandstoftanks daarvoor groter moeten zijn dan de schepen waar ze in moeten. Ammonia omdat het giftig is en dus riskant om op een klein schip te gebruiken.

Het management van Fugro neemt de aanbevelingen over en besloot binnen anderhalf jaar het eerste schip om te bouwen voor methanol. Toxopeüs zegt in Maritime Delta: “We willen dat onze operaties in 2035 volledig CO2-neutraal zijn.” Samen met 24 partijen uit de maritieme sector is daarvoor een subsidieaanvraag ingediend bij RVO Nederland. Het consortium bestaat uit onder meer rederijen, ontwerpbureaus, scheepswerven, methanolleveranciers en maritieme kennisinstellingen.

Lees het volledige artikel op de website van Maritime Delta.

Beeld: Fugro