De schepen zullen worden gebouwd door Hyundai Heavy Industries (HHI) en hebben een nominale capaciteit van ca. 16.000 containers. Maersk neemt ook een optie voor 4 extra schepen in 2025. De serie zal oudere schepen vervangen, wat een jaarlijkse CO2-emissiereductie van ongeveer 1 miljoen ton oplevert. Als eerste in de sector kan Maersk hiermee klanten echt koolstofneutraal vervoer op grote schaal op volle zee bieden.
Flexibel profiel
De schepen zullen zo worden ontworpen dat ze een flexibel operationeel profiel hebben, waardoor ze efficiënt kunnen presteren in vele vaargebieden, en flexibel kunnen inspelen op de behoeften van de klant. Toonaangevende klanten van Maersk, waaronder Amazon, Disney, H&M Group, HP Inc., Levi Strauss & Co., Microsoft, Novo Nordisk, The Procter and Gamble Company, PUMA, Schneider Electric, Signify, Syngenta en Unilever, hebben toegezegd actief koolstofvrije oplossingen voor hun zeevervoer te gaan gebruiken en op grotere schaal toe te passen, en naar verwachting zullen er nog vele volgen.
Het zal een hele uitdaging zijn om vanaf de eerste dag van de exploitatie voldoende koolstofneutraal methanol te produceren, aangezien daarvoor een aanzienlijke productieverhoging nodig is. Daarom zullen de schepen worden uitgerust met een dual fuel-motor, die zowel op methanol als op conventionele laagzwavelige brandstof kan varen.
Beeld: Mariusz Bugno/Shutterstock