Lees verder
Een massale en duurzame opschaling van bio-energie is nodig om klimaatverandering tegen te gaan. Dat is een van de kernboodschappen van de internationale conferentie 'The role of low carbon fuels in decarbonising transport: the emerging consensus from international initiatives' vorige week in Brussel.
Redactie / Brussel

De conferentie was georganiseerd door het Biofuture Platform, de Europese Commissie, IRENA, below50 en ART Fuels Forum, met medewerking van IEA en FAO.

Essentieel onderdeel

Bio-energie is een essentieel onderdeel van de inspanningen om de energieproductie koolstofarm te maken en de wereldwijde temperatuurstijging te beperken, stelt het Biofuture Platform. Het is de meest gebruikte vorm van hernieuwbare energie wereldwijd. Ondanks de verwachte elektrificatie van lichte voertuigen in de komende decennia, zullen grote aantallen voertuigen nog steeds afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen, die vervangen kunnen worden door biobrandstoffen en andere koolstofarme transportbrandstoffen. De luchtvaart, scheepvaart en zwaar wegtransport zijn moeilijk te elektrificeren en vereisen de hoge energiedichtheid die koolstofarme brandstoffen bieden.

Biomassa beschikbaar

Het is mogelijk om de vereiste grote hoeveelheden biomassa voor de productie van biobrandstoffen duurzaam te leveren, zonder de voedselproductie te belemmeren of koolstof te laten vrijkomen door veranderd landgebruik, zegt het Biofuture Platform. Een combinatie van slimme landbouwtechnieken, afval- en reststoffenbeleid, de teelt van hoogrenderende energiegewassen en de terugwinning van braakliggende gronden kan zorgen voor zowel de volumes als de hoogwaardige koolstofemissiereducties die de wereld nodig heeft.

Om bio-energie op een duurzame manier op te schalen, zijn wel ondersteunend beleid en investeringen nodig. Zo moeten positieve externe effecten van koolstofarme brandstoffen worden beloond. Ook is specifieke steun nodig om de kosten te verlagen van innovatieve conversietechnologieën op industriële schaal, zoals tweede-generatie conversie-installaties.

Europese context

Hoewel de conferentie een mondiaal karakter had, lag de focus toch vooral op de Europese context en het toekomstige beleidskader voor biobrandstoffen. Europese wetgevers en nationale vertegenwoordigers bespreken momenteel de contouren van nieuwe doelstellingen en beleidslijnen voor de transportsector en hernieuwbare energie, als onderdeel van de Richtlijn Hernieuwbare Energie voor de periode na 2020, RED II.