Lees verder
Boa Nova Retail Group is actief in het petrolkanaal met een aanzienlijk assortiment opgebouwd, variërend van cadeaus, baby-artikelen, (impuls) foodproducten tot 'car care'. Het bedrijf heeft zich gaandeweg gespecialiseerd in duurzamere producten, waarbij het ook kijkt naar verpakkingen, vaak toch de sluitpost.
Woerden

Eigenaar/oprichter Riccardo De Waal verkocht aanvankelijk zijn artikelen zonder bepaalde garanties aan zijn leveranciers. Deze garanties hadden veelal betrekking op de wijze van produceren. ‘Het was een black box. Mogelijke onverkwikkelijke zaken als kinderarbeid, het gebruik van schadelijke materialen et cetera bleven daardoor onder het wateroppervlak. Uiteindelijk wilden we niet verder met deze aanpak en hebben we besloten om ons uitsluitend te richten op producten die aantoonbaar beter zijn voor mens en milieu.’

Flessen van bio-PE

Momenteel verkoopt Boa Nova uitsluitend producten waar het achter kan staan, aldus De Waal. Een goed voorbeeld is ‘car care’. ‘In Nederland rijden meer dan 8 miljoen auto’s rond. Van veel van die auto’s worden de ruiten gereinigd met ruitenvloeistof. Daarnaast heb je producten om de verschillende onderdelen te reinigen, zoals de carrosserie, de velgen, het dashboard en de bekleding. Nu zijn deze reinigingsmiddelen veelal niet gezond, zeker niet voor de mensen die er regelmatig mee moeten werken. Vandaar dat we, samen met een producent, nieuwe formules hebben ontwikkeld die vergelijkbaar presteren en tegelijkertijd geen nadelige effecten hebben voor mens en milieu.’
Deze car care-producten worden verpakt in flessen van bio-PE. Deze zijn, samen met het bedrijf Biopromotions en Innovatielink, ontwikkeld.

Meerprijs

De meerprijs voor bio-PE neemt De Waal voor lief. ‘De markt voor sommige car care-producten, zoals ruitenvloeistof, is zeer prijsgedreven. Er zijn verschillende retailers, niet noodzakelijkerwijs de pompstations, die deze producten tegen afbraakprijzen verkopen om traffic te genereren. We kunnen dus niet zomaar een hogere kostprijs, in dit geval voor de verpakking, doorberekenen aan onze handelspartners. Wel merk ik dat veel spelers in de automotive sector willen verduurzamen. Dat is positief, maar dat betekent wel dat niet altijd de goedkoopste oplossing volstaat.’

Lees ook het uitgebreide artikel: ‘Autoshampoo in bio-PE’.