Lees verder
Vandaag (2 maart) is de tweede ronde van het innovatie- en businessbooster programma BioVoice van start gegaan. Uitgangspunt van het BioVoice-programma is de vraag van een grootbedrijf naar een biobased of circulaire oplossing voor een bestaand probleem. Mkb’ers en start-ups worden uitgenodigd te reageren op deze zogenoemde challenges.
Redactie / Breda

In 2019 was er een eerste ronde met zeven van zulke innovatievraagstukken. Deze leverde een prachtig resultaat op, namelijk dertien innovatiecontracten tussen grootbedrijven en mkb’ers/start-ups.

BioVoice stelt vanaf 2 maart weer zes weken lang een aantal challenges open. Dit keer zijn het er negen, van de gerenommeerde bedrijven Cargill, Dow, Cosun, SABIC, LambWeston/Meijer en Capi Europe. Nieuw deze ronde is dat er naast biobased, ook circulaire innovatievraagstukken in BioVoice zijn opgenomen.

  • Industriële toepassingen van tarwe-eiwitten
  • Grijsverkleuring aardappelproducten duurzaam tegengaan
  • 100% Biobased design bloempotten
  • Toepassingen van pectine uit suikerbiet
  • Fosfaat terugwinnen uit een tarweproductstroom
  • Waterstof Duurzaam Verwaarden
  • Ecologische bescherming tegen aangroei mosselen en oesters in een zeewater koelsysteem
  • 100% hergebruik van proceswater
  • Chroom uit een zout reststroom verwijderen

Op de zeven challenges van Cargill, Cosun en Rodenburg Biopolymers in 2019 kwamen vanuit het mkb vele reacties. 19 kansrijke oplossingen werden geselecteerd voor deelname aan de BioVoice challenge weeks, waarvan er uiteindelijk 13 tot innovatiecontracten leidden. Een aantal samenwerkingen is de pilotfase al voorbij en nu bezig met opschaling. Drie aansprekende voorbeelden zijn te vinden op de nieuwspagina van de BioVoice website.

Deadline 9 april

De openstellingsperiode van de negen nieuwe challenges eindigt op donderdag 9 april. Voor die tijd kunnen geïnteresseerde mkb’ers en start-ups alle benodigde informatie vinden en hun pitch indienen op het online challengeplatform van BioVoice.

Beeld: Koen Mol/BioVoice