Lees verder
'De business case achter composteerbare plastics voor disposables leunt in hoge mate op het volume. We zijn dan ook verheugd dat we in toenemende mate grotere partijen kunnen interesseren voor onze producten. Onlangs hebben we Diergaarde Blijdorp aan ons klantenbestand toegevoegd.'
Lucien Joppen / Rotterdam

Wouter Moekotte, oprichter/eigenaar van het Zuid-Hollandse Bio Futura, richt zich binnen de disposables-markt uitsluitend op composteerbare producten. Zijn bedrijf ontwikkelt en vermarkt verschillende disposables op basis van kunststoffen zoals PLA, al dan niet in combinatie met materialen als karton of papier. ‘Naast deze grondstoffen gebruiken we ook materialen op basis van suikerrietvezel en palmbladeren. De enige uitzondering die wij gemaakt hebben, is voor een schroefdop van bio-PE voor een fles die verder geheel uit PLA bestaat.’

Exportgroei

Bio Futura produceert zelf niet, maar koopt de producten in vanuit alle windstreken. De producenten zijn vaak dezelfde als van de ‘fossiele’ disposables. De prijs is wel anders. ‘De prijspremiums die we doorberekenen aan onze klanten, variëren van 20 tot 50 procent. In natuurvezelproducten ligt deze tussen de 20 à 30 procent.’ Vooral het prijsverschil zorgt er voor dat (bio-) afbreekbare plastics een nichemarkt zijn in de totale markt van disposables. Het is vooral het prijsverschil dat ervoor zorgt dat bio(afbreekbare) plastics een nichemarkt zijn in de totale disposables markt.
‘Het blijft vooralsnog een kleine markt, maar er is nog steeds ruimte om te groeien’, aldus Moekotte. ‘Zelf groeien we gestaag, met name doordat we grotere klanten aan ons kunnen binden en dat we ons intensiever op de export zijn gaan richten.’

Lees verder in het volledige artikel.