Lees verder
Het European Hydrogen Backbone (EHB)-initiatief presenteerde op 13 april een bijgewerkte versie van zijn visie voor een speciale infrastructuur voor waterstoftransport in heel Europa. De groep stelt een waterstofnetwerk voor van 39 700 km tegen 2040, met een verwachte verdere groei na 2040. Dit netwerk verbindt 21 Europese landen.
Redactie / Brussel

Zo’n 69% van het voorgestelde waterstofnetwerk zal bestaan uit hergebruikte bestaande aardgasnetten. De resterende 31% nieuw aan te leggen pijpleidingen zijn nodig om nieuwe afnemers aan te sluiten en bevinden zich in landen waar de gasnetten momenteel klein zijn, maar waar in de toekomst een grote vraag naar en een groot aanbod van waterstof wordt verwacht.

De bijna 40 000 km lange backbone die voor 2040 wordt gepland, vergt een totale investering van naar schatting 43 tot 81 miljard euro. De investering per kilometer pijpleiding is lager dan in een eerder EHB-verslag omdat daarin alleen kostenramingen werden opgenomen voor pijpleidingen met een diameter van 48 inch, terwijl er in het huidige verslag rekening mee wordt gehouden dat een groot deel uit kleinere pijpleidingen bestaat. Kleinere pijpleidingen zijn goedkoper te hergebruiken maar leiden tot iets hogere transportkosten per kilometer. Vervoer van waterstof over 1.000 km zou gemiddeld €0,11-0,21 per kg waterstof kosten, waardoor de EHB een kosteneffectieve optie is voor waterstoftransport over lange afstand.

Niet in steen gebeiteld

De gepubliceerde waterstofinfrastructuurkaarten voor 2030, 2035 en 2040 weerspiegelen de visie van 23 Europese gasnetbeheerders, gebaseerd op hun analyse van de manier waarop de infrastructuur zich zou kunnen ontwikkelen om de koolstofarme doelstellingen te halen. De waterstoftransportroutes en -tijdlijnen in de kaarten zijn niet in steen gebeiteld. Het uiteindelijke ontwerp van de Backbone en het tijdschema hangen af van de marktvoorwaarden voor waterstof en aardgas en de totstandbrenging van een stabiel regelgevingskader.

“Europa moet snel een specifieke infrastructuur voor waterstofpijpleidingen ontwikkelen. Dit nieuwe EHB-rapport laat een duidelijke routekaart zien van hoe dit zou kunnen werken”, zegt Prof. Ad van Wijk, auteur van het 2×40 GW Electrolyser Plan en adviseur van Hydrogen Europe.

Het rapport is te vinden op de EHB-website.

Beeld: petrmalinak/Shutterstock