Lees verder
Ondernemingen die een langetermijnvisie volgen, boeken aanzienlijk meer omzet en winst en zien ook hun beurswaarde sneller stijgen dan bedrijven die op kortetermijnwinst focussen. Dat blijkt uit het onderzoek Winning strategies for the long term van KPMG.
Redactie / Utrecht

De beschikbaarheid van talent, innovatiekracht en het vertrouwen van consumenten in het bedrijf of merk zijn volgens KPMG bepalend voor de prestaties. Dat staat op gespannen voet met de vaak eenzijdige aandacht voor winstmaximalisatie en het creëren van aandeelhouderswaarde.

KPMG voerde het onderzoek uit onder bijna 400 beursgenoteerde ondernemingen in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijken de VS. Niet alleen over een langere periode blijken ondernemingen met een langetermijnfocus succesvoller te zijn. Ook op de korte termijn presteren zij beter.

‘Technologieën en de markten waarin de ondernemingen opereren, veranderen in hoog tempo’, zegt Lars Kurznack, deskundige op het gebied van lange termijn waardecreatie bij KPMG. ‘Datzelfde geldt voor de verwachtingen van zowel consumenten als de maatschappij. Dat vraagt van ondernemingen een scherpe blik op wat er in de toekomst op hen afkomt.’