Lees verder
Adidas wil nieuw plastic volledig elimineren uit de supply chain. Dat maakt Eric Liedtke, lid van de Raad van Bestuur van Adidas en verantwoordelijk voor Global Brands, dit weekend bekend.
Verenigde Staten

De Duitse fabrikant van sportkleding en schoenen sloot vorig jaar een contract met Parley for the Oceans. Deze internationale organisatie vraagt aandacht voor de vervuiling van de wereldzeeën door partnerships aan te gaan met het bedrijfsleven. Het resultaat van de samenwerking: voetbalshirts die voor 100% uit gerecycled plastic afval uit de oceaan bestaan en een nieuwe hardloopschoen, gemaakt van hetzelfde materiaal en gerecycled polyester.

Voetbalclub Real Madrid draagt de shirts van oceaanplastic op 26 november tijdens een wedstrijd tegen Real Sporting de Gijón. Vorig weekend al speelde Bayern München tegen TSG 1899 Hoffenheim in gerecyclede plasticshirts (uitslag: 1-1).

Opruimacties


Het plastic voor de voetbalshirts en schoenen is uit de oceaan gevist tijdens opruimacties van Parley voor de kust van de Malediven. Per shirt is een equivalent van 28 plastic flessen nodig.

Tot nu toe zijn de nieuwe hardloopschoenen onder de naam UltraBOOST Uncaged Parley geproduceerd in een oplage van slechts 7.000 paar. Volgens Liedtke is dit pas het begin en streeft Adidas ernaar om volgend jaar 1 miljoen paar schoenen te produceren met plastic uit de opruimacties van Parley. Dit zou betekenen dat er minstens 11 miljoen flessen uit de kustgebieden worden opgehaald voor recycling. Op de langere termijn wil het merk uitsluitend nog met gerecyclede plastics werken en ecologische innovatie tot nieuwe industriestandaard maken.