Lees verder
Bio-energiebedrijf Enviva en zeetransportgroep Mitsui O.S.K. Lines (MOL) hebben een overeenkomst ondertekend voor de ontwikkeling en inzet van een milieuvriendelijke bulkcarrier die de uitstoot van broeikasgassen ("GHG") tijdens het zeetransport van duurzame houtpellets vermindert.
Redactie / Bethesda

In een eerste fase zal het partnerschap de milieuvoordelen en de commerciële en operationele haalbaarheid van diverse technologieën onderzoeken, waaronder de “Wind Challenger”, een ontwerp voor een vrachtschip met een telescopisch hard zeil dat windenergie omzet in voortstuwingskracht.

De plannen voor de ontwikkeling van de Wind Challenger gingen in 2009 van start als een gezamenlijk onderzoeksproject van de industrie en de academische wereld onder leiding van de Universiteit van Tokio. MOL nam het plan in 2018 onder haar hoede en werkt sindsdien aan de technologie. Het is de bedoeling dat de eerste Wind Challenger in 2022 op de markt komt.

Het doel op lange termijn is om een algemeen geaccepteerde scheepvaartoplossing te ontwikkelen om de reductiedoelstelling van de Internationale Maritieme Organisatie te halen in combinatie met andere maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen door schepen uit te rusten met meerdere zeilen.

Beeld: MOL/YouTube