Lees verder
In Zandvoort zette coureur Jan Bot afgelopen weekend tot twee maal toe de snelste rondetijd neer, tijdens racewedstrijden met fossiele benzine-auto's. Bot reed in de Forze VIII, een elektrische bolide met een brandstofcel op waterstof die is ontwikkeld door een studententeam van de TU Delft.
Redactie / Zandvoort

De knalroze Forze VIII trok veel bekijks, als enige waterstofvoertuig ter wereld dat meedoet aan een officiële autorace. Voor een aantal rondes reed de wagen aan kop met ruim 10 seconden voorsprong op de nummer twee. Door een technisch probleem viel de wagen echter kort uit, waarna de achterstand niet meer was in te halen.

Brandstofcel

De Forze VIII is in feite een elektrische auto die zijn energie uit een brandstofcel haalt. Daarin worden waterstof uit een tank en zuurstof uit de buitenlucht omgezet in elektriciteit, waarmee de elektromotoren in de achterwielen worden aangedreven. De uitstoot bestaat uit waterdamp.

Studententeam Forze Hydrogen Electric Racing bestaat sinds 2007. Het team heeft inmiddels acht auto’s gebouwd, van karts tot volwaardige raceauto’s, allemaal op waterstof. In het weekend van 17 en 18 augustus is de Forze VIII in actie te zien tijdens de Gamma Racing Days op het TT circuit van Assen. In 2020 wil het team de Forze IX bouwen: een nóg krachtigere en snellere wagen.