Lees verder
Als eerste rederij ter wereld gaat het Noorse Hurtigruten zijn cruise-schepen van stroom voorzien met vloeibaar biogas (LBG), een fossielvrije, hernieuwbare brandstof die wordt geproduceerd uit dode vis en ander organisch afval.
Redactie / Oslo

Met een groeiende vloot van 17 schepen is het Noorse Hurtigruten de grootste expeditiecruise-maatschappij ter wereld. Het bedrijf heeft zwaar geïnvesteerd in groene technologie en accu-oplossingen – en wordt beschouwd als het groenste cruisebedrijf ter wereld. Tegen 2021 is Hurtigruten van plan om ten minste zes van de schepen te laten varen op een combinatie van biogas, LNG en grote batterijpakketten. Dat vergt een investering van ​meer dan $ 850 miljoen.

‘Onze schepen worden letterlijk aangedreven door de natuur. Biogas is de groenste brandstof in de scheepvaart en zal een enorm voordeel hebben voor het milieu. We zouden graag zien dat andere cruisemaatschappijen ons voorbeeld volgen’, zegt Daniel Skjeldam, CEO van Hurtigruten.

Schone energie

Er zijn momenteel meer dan 300 cruiseschepen in de wereld, waarvan velen op goedkope, vervuilende zware stookolie (HFO) varen. De dagelijkse uitstoot van een enkel mega-cruiseschip kan volgens NGO’s gelijk zijn aan die van een miljoen auto’s.

Hernieuwbaar biogas is een schone energiebron en wordt beschouwd als de meest milieuvriendelijke brandstof die momenteel beschikbaar is in de scheepvaart. Biogas wordt al gebruikt als brandstof in kleine delen van de transportsector, vooral in bussen. Noord-Europa en Noorwegen, met grote visserij- en bosbouwsectoren die een constante hoeveelheid organisch afval produceren, hebben volgens Skjeldam een unieke kans om wereldleider te worden in de productie van biogas.