Lees verder
Om trillingen en geluidsoverlast te beperken, worden trein- en tramrails bij spoorwegovergangen vaak ingegoten in een rubberachtige synthetische hars. Die voorkomt dat de stalen spoorstaven rechtstreeks op het onderliggende beton rusten. Aan deze tweecomponentenhars worden hoge eisen gesteld, op het gebied van belastbaarheid, flexibiliteit en weerbestendigheid.
Redactie / Wageningen

Momenteel wordt de hars uit aardolie gemaakt. Bovendien bevat hij schadelijke componenten, zoals isocyanaten. Fabrikant Edilon Sedra wil echter van de gevarenlabels op haar producten af en vraagt om biobased materialen.

‘Daarom onderzoeken we in het project MAGIC nu een alternatief op basis van plantaardige oliën van Croda’, zegt projectleider Rolf Blaauw van Wageningen Food & Biobased Research. ‘Het bevat geen toxische stoffen en hardt snel uit. Daarmee hebben we het traditionele materiaal geëvenaard en een drop-in gecreëerd. Maar nu willen we nog een stap verder: het verbeteren van de hechting aan staal en beton. Bij de oude harsen moet er nu namelijk een primer worden aangebracht om de hechting te verbeteren. De fabrikant wil daar vanaf, omdat het de verwerking verder zou vereenvoudigen. Dat is de uitdaging waar we momenteel aan werken, omdat het een extra pluspunt is dat de keuze voor een biobased hars vanzelfsprekend maakt.’

Bezoek het BPM Symposium

Meer weten over dit project, of andere resultaten van projecten binnen het Biobased Performance Materials programma van Wageningen Food & Biobased Research? Bezoek het zevende Biobased Performance Materials symposium op 14 juni in Wageningen. Een dag vol voorbeelden van recente en toekomstige ontwikkelingen uit het programma, gepresenteerd door bedrijven die actief zijn in de circulaire en biobased waardeketen.