Lees verder
Zweden wil aan kop lopen met het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen in de luchtvaart, door meer biokerosine te gaan gebruiken. Plannen daarvoor zijn begin deze maand besproken in het Zweedse parlement.
Redactie / Stockholm

Volgens de plannen moet de luchtvaart in Zweden in 2021 0,8% minder uitstoten, geleidelijk toenemend tot 27% minder in 2030. Deze reductie staat gelijk aan het verbruik van 1% (11.000 ton) duurzame vliegtuigbrandstof in 2021, 5% (56.000 ton) in 2025 en 30% (340.000 ton) in 2030.

Volgens Peter Vanacker, CEO van Neste (hernieuwbare brandstoffen) zorgt de aankondiging voor de ‘noodzakelijke voorspelbaarheid in de vraag’ die Neste en andere producenten van hernieuwbare vliegtuigbrandstoffen nodig hebben om te kunnen investeren in het verhogen van de productie.

Noorwegen

Ook Noorwegen timmert aan de weg voor het verminderen van de CO2-uitstoot. Zo zijn alle maatschappijen die op Noorse luchthavens landen verplicht om kerosine met minstens 0,5% aan biobrandstof te tanken, een percentage dat de komende jaren zal stijgen.

Ook wereldwijd streeft de luchtvaartindustrie naar vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, waaronder een koolstofneutrale groei vanaf 2020 en een vermindering van 50% CO2-uitstoot in 2050. Duurzame vliegtuigbrandstof is momenteel het enige alternatief voor fossiele vloeibare brandstoffen voor het aandrijven van vliegtuigen.

Eerder deze maand maakte de Zweedse binnenlandse luchtvaartmaatschappij Braathens Regional Airlines bekend de CO2-uitstoot van al haar vluchten voor 100% te gaan compenseren.