Lees verder
STAX Engineering (VS) en het Britse Seabound hebben met succes een eerste volledig geïntegreerde oplossing voor emissies en CO2-afvang voor oceaanschepen gedemonstreerd. De bedrijven bouwden een systeem dat op elk schip kan worden geïnstalleerd en schadelijke verontreinigende stoffen, zoals fijnstofdeeltjes en stikstofoxiden, filtert en tegelijkertijd kooldioxide (CO2) rechtstreeks uit de uitlaatgassen van het schip afvangt.
Redactie / Long Beach

De scheepvaart is verantwoordelijk voor 3% van de wereldwijde CO2-emissies per jaar, wat heeft geleid tot strenge regelgeving van instanties zoals de California Air Resources Board (CARB) en de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), die streven naar een vermindering van de CO2-uitstoot met 20% tegen 2030. Deze gezamenlijke oplossing biedt een essentieel hulpmiddel voor de maritieme sector, zonder dat er dure aanpassingen of structurele veranderingen aan bestaande schepen of haveninfrastructuur nodig zijn.

“Vandaag is een mijlpaal in onze reis naar een emissievrije toekomst”, aldus Mike Walker, CEO van STAX Engineering. “Onze samenwerking met Seabound is van cruciaal belang geweest bij het uitbreiden van onze CO2-afvangcapaciteiten.”

Het geïntegreerde systeem maakt eerst gebruik van de mobiele unit van STAX om 99% van de fijnstof en 95% van de NOx (stikstofoxiden) te verwijderen. Het gezuiverde gas stroomt vervolgens naar de compacte afvangunit van Seabound, die tot 95% van de koolstof en 90% van de zwavel afscheidt en opslaat, voordat de gereinigde uitlaatgassen worden vrijgegeven. “Onze samenwerking laat zien dat effectieve, schaalbare oplossingen voor emissies nu al realiteit zijn”, voegt Alisha Fredriksson, medeoprichter en CEO van Seabound, toe.

De bedrijven onderzoeken mogelijkheden voor internationale uitbreiding. Lees meer op de website van Seabound.

Beeld: GreenOak/Shutterstock