Lees verder
Het Nederlandse duurzame zeepmerk Seepje heeft de receptuur van haar volledig natuurlijke (grotendeels biobased) allesreiniger kosteloos vrijgegeven aan haar concurrenten. Dat deed het merk via een paginagrote advertentie in de Volkskrant.
Redactie / Den Haag

Doel van deze actie is de transitie naar duurzamere was- en poetsmiddelen versnellen. “Die verloopt nu nog te traag”, zegt Jasper Gabriëlse, mede-oprichter van Seepje. “We hopen dus dat ook andere merken hierin snel hun verantwoordelijkheid nemen. Nu zij het recept van onze honderd procent natuurlijke allesreiniger hebben, kan niemand meer stellen dat het nog niet mogelijk is om een duurzaam én effectief reinigingsproduct op de markt te brengen.”

Seepje publiceert inmiddels de ingrediënten van al haar natuurlijke reinigingsmiddelen op haar website. Het merk gebruikt geen grondstoffen van fossiele herkomst, maar leunt sterk op Capryl glucoside, een biobased oppervlakte-actieve stof, en op saponine uit de schillen van de zeepnoot, een vrucht die groeit aan Sapindusbomen in Nepal en India.

Beeld: mirzamlk/Shutterstock