Lees verder
Het aantal Nederlandse bedrijven dat niet meer wil investeren in klimaatdoelstellingen is 9 procent gegroeid. Tegelijkertijd groeit het aandeel 'klimaatambitieuze bedrijven' met 7 procentpunt. Dat concluderen onderzoekers van SEO Economisch Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam in de Nederlandse Innovatie Monitor 2021.
Redactie / Amsterdam

SEO ondervroeg ruim 600 leidinggevenden uit het Nederlandse bedrijfsleven over de stand van zaken op het gebied van innovatie in hun organisatie. Daarbij blijkt dat de klimaatambities sterk verschillen tussen sectoren. Van de ondervraagde bedrijven geeft 22,2 procent aan dat zij niet of pas later dan 2099 streven naar een minimale ecologische voetafdruk. In de industrie is dat zelfs 27,7 procent. Dat is opvallend omdat de industrie een substantiële invloed op het klimaat kan hebben. In de Parijse klimaatdoelstellingen speelt deze sector een sleutelrol.

De Amsterdamse hoogleraar en onderzoeksleider Henk Volberda spreekt in het FD over een zorgelijke ontwikkeling: “Het aantal bedrijven dat het zelfs deze eeuw niet denkt te redden is sterk groeiende.” In de praktijk zullen tienduizenden, mogelijk zelfs honderdduizenden van de in totaal 1,9 miljard Nederlandse bedrijven de klimaatdoelen niet halen.

Bedrijven in de agro-, energie- en watersectoren vallen wel in positieve op; in deze sectoren geven alle bedrijven aan dat zij klimaatneutraliteit nastreven. In de bouwsector en logistieke en vervoersbedrijven zijn relatief weinig bedrijven zonder klimaatambities: respectievelijk 14,2 en 8,7 procent. In negatieve zin vallen de bedrijven in de culturele-, horeca- en recreatieve sectoren op; ruim een derde van hen heeft geen ambitie om hun ecologische voetafdruk te minimaliseren. De onderzoekers vragen zich wel af of bedrijven in deze sectoren, op de reisbranche na, veel gewicht in de schaal leggen qua ecologische voetafdruk.

Het volledige rapport is te downloaden vanaf de website van SEO.

Beeld: manine99/Shuttertock