Lees verder
Bedrijven moeten duurzaam ondernemen niet zien als nevenactiviteit, maar als de kern van hun bedrijfsmodel. Dat stelt Feike Sijbesma, CEO van Royal DSM, op de website van het World Economic Forum.
Redactie / Davos

Sijbesma bestuurde DSM 20 jaar, waarvan 13 als CEO. Hij transformeerde de multinational in die periode van een bulkchemie-producent naar een moderne onderneming met de focus op voeding, gezondheid en duurzame materialen. “Als ‘s werelds grootste producent van voedingsingrediënten hebben we de competenties om bij te dragen aan het aanpakken van het hongerprobleem. Als leider in duurzame materialen en industriële biotechnologie hebben we ook competenties om ons klimaat te helpen verbeteren en schaarste aan hulpbronnen aan te pakken”, zegt de topman.

Geld verdienen

Dit principe heeft DSM ingebed in de organisatie. Duurzaamheid kan alleen duurzaam zijn als de hele organisatie het zich eigen maakt. Het leidt tot tevreden medewerkers, tevreden klanten en geeft de onderneming een ‘license to operate’. Het is volgens Sijbesma dan ook zeker niet in tegenspraak met het doel om geld te verdienen voor de aandeelhouders. Het bewijs daarvan is te zien in de transformatie van DSM sinds 2007: terwijl de duurzaamheidsprestaties sterk zijn verbeterd, steeg het aandeelhoudersrendement met 400%.

In februari draagt Feike Sijbesma het stokje bij DSM over aan twee opvolgers: de co-CEO’s: Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze. Hij wordt daarna benoemd tot ere-voorzitter van DSM en blijft als zodanig ambassadeur van het bedrijf.