Lees verder
Chemiebedrijf Avantium maakt vandaag bekend dat het een € 0,5 miljoen subsidie heeft gekregen voor haar deelname aan het CHAPLIN XL project, gericht op de productie van biobased asfalt. Daarin wordt fossiele bitumen vervangen door lignine.
Redactie / Delfzijl

Lignine is een hoofdbestanddeel van houtachtige biomassa en is zeer geschikt voor energieopwekking. Het wordt sinds 2018 geproduceerd in de pilot-bioraffinaderij van Avantium in Delfzijl. Daar worden niet-eetbare plantaardige grondstoffen omgezet in industriële suikers en lignine, op basis van de gepatenteerde Dawn Technologie.

Zanna McFerson, Managing Director van Avantium Renewable Chemistries: “Plantaardige lignine is een zeer effectief natuurlijk bindmiddel en kan een uitstekende vervanging zijn van fossiele bitumen in asfalt. Onze betrokkenheid bij CHAPLIN XL stelt ons in staat om aan te tonen dat onze plantaardige lignine effectief werkt op schaal, waardoor de ecologische voetafdruk van de wegenbouw aanzienlijk
kan worden verminderd”.

Dawn Drive

Het CHAPLIN XL-project zal het asfalt op basis van lignine op grote schaal testen door in 2020 vier testwegen in Nederland te verharden. Het gaat onder meer om een stuk weg bij Groningen Seaports in het noorden van Nederland. De door Avantium genoemde ‘Dawn Drive’ wordt gebouwd door de Roelofs Groep en is gemaakt van lignine van Avantium’s Dawn pilot-bioraffinaderij die gevestigd is op Chemie Park Delfzijl.

De CHAPLIN XL projectleden bestaan uit academische en industriële organisaties. Naast Avantium zijn dat Universiteit Utrecht, Wageningen Food & Biobased Research, Asfalt Kennis Centrum, H4A Infratechniek, Roelofs Groep en Stichting Circular Biobased Delta.

Beeld: Andrew Ostry/Shutterstock