De studenten van Team FAST werken al een aantal jaar aan de toepassing van ‘hydrozine’ als energiedrager, dat voor 99% bestaat uit duurzaam geproduceerd mierenzuur. Dit hydrozine splitsen ze in waterstof en CO2, waarbij het waterstof wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken. De CO2 die vrijkomt wordt weer gebruikt voor de productie van hydrozine, dus netto is de brandstof CO2-neutraal.
Stil en CO2-neutraal
‘Hydrozine is een aantrekkelijke optie op locaties waar normaal gesproken geen elektriciteit aanwezig is, zoals op een bouwterrein’, zegt teammanager Max Aerts. ‘De brandstof is eenvoudig te tanken en heeft een hoge energiedichtheid. En in vergelijking met dieselgeneratoren stoten we geen stiktofoxiden uit en netto geen CO2. Ook maakt onze generator weinig geluid.’
Een pilotversie van de generator wordt twee weken lang in de praktijk getest op de bouwplaats waar BAM Infra aan de N211 gaat werken. De N211, die wordt ontwikkeld in samenwerking met de Provincie Zuid-Holland, moet de eerste CO2-negatieve weg worden dankzij de verschillende duurzame initiatieven die bij het proces betrokken zijn.
VoltaChem
In een consortium van Shared Innovation Program VoltaChem werkt Team FAST reeds een jaar bezig met TNO, CE Delft, Coval Energy, TU Delft, en Mestverwerking Friesland aan de duurzame productie van mierenzuur met behulp van duurzaam opgewekte elektriciteit. Het project draagt de naam ‘Power-2-FA: Direct electrochemical conversion of CO2 to formic acid’.
Team FAST verwacht dat volgend jaar al een bus kan worden gepresenteerd die op mierenzuur rijdt.