Volgens het onderzoek zijn drie factoren doorslaggevend voor succes: een cash- of groeimindset, sterk leiderschap en effectief risicomanagement. Bedrijven met voldoende financiële armslag kunnen een circulair project door economisch zwaar weer loodsen. “Een strategische visie en consistentie in de communicatie met aandeelhouders zijn essentieel”, stellen de onderzoekers. Externe factoren, zoals politieke stabiliteit en toewijding binnen de waardeketen, spelen eveneens een grote rol.
Niet-succesvolle projecten struikelen vaak over veranderende bedrijfsprioriteiten. Wanneer de focus verschuift van groei naar kostenbesparing, bijvoorbeeld door economische tegenwind of een strategische herziening, sneuvelen circulaire ambities vaak als eerste. Bovendien ontbreekt het bedrijven in sectoren met lage marges vaak aan de juiste expertise en risicobereidheid om dergelijke transformaties succesvol af te ronden.
Opvallend is het pessimisme onder geïnterviewden over de bereidheid van gevestigde bedrijven om een leidende rol te spelen in de circulaire transitie. “De focus ligt te veel op korte termijn aandeelhouderswaarde,” luidt de conclusie.
Om circulaire projecten toch te laten slagen, is ingrijpen vanuit het bedrijfsleven en de waardeketen noodzakelijk. Overheidssteun, klantenbinding en samenwerking met verzekeringspartners kunnen daarbij een doorslaggevende rol spelen.
Lees het volledige rapport op de website van MNEXT.
Beeld: Chawranphoto/Shutterstock