Lees verder
Circulair inkopen wordt een vast onderdeel van ieder inkooptraject van ABN Amro, of het nou gaat om bouwmaterialen of catering, om koffie of bedrijfskleding.
Redactie / Amsterdam

Dat zegt Celine Pessers van het Centraal Innovatieteam binnen de afdeling Facility Management van ABN Amro.

Zij was betrokken bij het totstandkomen van Circl, het duurzame paviljoen van ABN Amro op de Zuidas. De bank maakt hiermee een eerste stap in de richting van volledig circulair inkopen. Dat principe wordt nu ook toegepast bij de overige 250 kantoren, verspreid over het hele land.

Living labs

Facility Management speelt een actieve rol in het stimuleren van innovaties, door bestaande grote leveranciers, die tevens klanten zijn, in contact te brengen met start-ups en kleine bedrijven. Pessers: ‘Doordat we niet alleen optreden als opdrachtgever en financier, maar ook als partner, kunnen we een soort living labs creëren voor het ontwikkelen van een meer circulair aanbod.’

ABN Amro koppelt daartoe een start-up of kleiner bedrijf aan een grotere partij die de schaalgrootte heeft om innovaties in de praktijk te kunnen testen. Zo koppelde ABN-Amro schoonmaakbedrijf CSU aan de start-up BeeBlue, die circulaire zeep maakt van koffiedik en sinaasappelschillen. ‘Zowel start-ups als grotere bedrijven worden hiermee vooruitgeholpen, omdat wij bereid zijn mee te experimenteren.’

Lees het volledige artikel in Agro&Chemie.