Lees verder
De Enschedese onderneming BTG wil nog dit jaar een nieuw technologiebedrijf opzetten waar ruwe pyrolyse-olie wordt omgezet naar een geavanceerde scheepvaartdiesel. Het wordt de eerste raffinaderij ter wereld waar biobrandstof wordt gemaakt van pyrolyse-olie.
Redactie / Enschede

Het nieuwe bedrijf gaat BTG-neXt heten. BTG-neXt richt zich in eerste instantie op de bouw van een demonstratie-raffinaderij waar volledig hernieuwbare scheepvaartdiesel kan worden geproduceerd uit pyrolyse-olie, met als doel aan te tonen dat de continu-productie hiervan mogelijk is. Pyrolyse-olie wordt gemaakt van natuurlijke restanten, zoals zaagsel en bermgras en zou als vervanger van fossiele brandstof gebruikt kunnen worden.

Opschaling

De nieuwe demofabriek heeft een beoogde capaciteit van 1.000 ton scheepvaartdiesel per jaar. Van daaruit wordt gekeken naar verdere opschaling. René Venendaal, CEO van BTG: “Doel is om op basis van de demo vervolgens commerciële fabrieken met een capaciteit van enkele tienduizenden tot mogelijk honderdduizenden tonnen scheepvaartdiesel per jaar uit te rollen.” Zo’n commerciële fabriek zou bijvoorbeeld in Rotterdam kunnen komen, of in de Eemshaven.

De plannen die BTG heeft uitgestippeld tot 2030 zijn met enthousiasme ontvangen. Voor GoodFuels, pionier en marktleider in duurzame biobrandstoffen voor de scheepvaart, bieden de ze voldoende aanleiding om de mogelijkheden van een gezamenlijke investering in de demofabriek te bestuderen. De laagzwavelige scheepvaartdiesel van pyrolyseolie komt tegemoet aan de strengere normen die per 2020 gelden voor zwaveluitstoot in de scheepvaart.