Lees verder
Nederland kan in 2030 over zo’n 10 miljoen ton extra biogrondstoffen beschikken. Dit blijkt uit de Routekaart Nationale Biogrondstoffen die is opgesteld naar aanleiding van het Klimaatakkoord. Deze Routekaart is 25 juni aangeboden aan de minister van LNV.
Redactie / Den Haag

Tijdens het opstellen van het Klimaatakkoord bleek dat meerdere klimaattafels biogrondstoffen inzetten om tot een klimaatneutraal energieverbruik te komen. Om na te gaan of Nederland kan gaan voorzien in haar eigen behoefte is de Routekaart Nationale Biogrondstoffen opgesteld door de Stuurgroep Nationale Biomassa. In deze stuurgroep zijn het ministerie van LNV, FNLI, LTO, Natuur & Milieu, Unie van Waterschappen, VBNE, TKI-BBE en TKI Agri & Food vertegenwoordigd.

Uit de inventarisatie blijkt dat Nederland over tien jaar over zo’n 10 miljoen ton extra biogrondstoffen kan beschikken. Daarbij spelen efficiëntere teeltmethodes, efficiënter gebruik van bestaande biogrondstofstromen en door betere benutting van reststromen. De opstellers hebben voor koolhydraten, eiwitten, vezels en organische stof mogelijke routes voor een opbrengstverhoging opgesteld.

De opstellers gingen daarbij uit van twee uitgangspunten: duurzaamheid en cascadering.

  • Biogrondstoffen mogen niet leiden tot achteruitgang van de bodemkwaliteit en verlies van biodiversiteit of natuur. Bij voorkeur dragen ze bij aan herstel daarvan. Daarnaast mag de inzet van biogrondstoffen voor materialen of energie niet ten koste gaan van de productie van voedsel of veevoer en moet inzet van biogrondstoffen voor materialen of energie leiden tot een significante CO2-reductie ten opzichte van de fossiele variant.
  • Cascadering: om optimaal bij te dragen aan broeikasgasreductie moeten biogrondstoffen zo hoogwaardig mogelijk ingezet worden, bij voorkeur in lang houdbare of recyclebare materialen waardoor CO2 opgeslagen blijft. Om hoogwaardige toepassing te realiseren moet er een stabiele vraag zijn. Zonder vraag komt er ook geen extra aanbod van biogrondstoffen. Wanneer hoogwaardige toepassingen (nog) niet mogelijk zijn, kan een laagwaardiger benutting wel bijdragen aan CO2-reductie.

De routekaart dient als basis voor een plan van aanpak dat ondernemers perspectief geeft en tegelijkertijd positief uitpakt voor bodem, natuur en biodiversiteit. Een goed plan kan het draagvlak voor biogrondstoffen versterken. Het is dan nuttig om stakeholders zoals bedrijven, kennisinstellingen en NGO’s bij plannen en uitvoering te betrekken.

De Routekaart is te downloaden op de website van TKI-BBE.

Beeld: Kletr/Shutterstock