Lees verder
Dankzij een octrooi kunt je innovaties delen en samenwerking versterken, zonder dat anderen er ongewild mee aan de haal gaan. Met die insteek adviseert Rike Dekker van AOMB Intellectual Property innovatieve ondernemers in Limburg. Met haar jarenlange ervaring denkt ze mee over hoe bedrijven de meeste waarde kunnen halen uit hun innovatie.
Marjolein Roggen

Innovaties in de biobased en circulaire sector hebben een ander karakter dan de klassieke uitvindingen van nieuwe materialen en producten. Vaak gaat het om nieuwe processen of andere ontwerpen: het omzetten van agrarische reststromen in hoogwaardige producten, het recyclen van producten met een innovatief proces of het produceren van schoenen uit afvalplastic. Hoe bescherm je die en wil je dat wel, want is het idee van octrooien en merkbescherming in een circulaire samenleving niet achterhaald?

Meedenken

Integendeel, meent Dekker. AOMB adviseert al vijftig jaar vanuit Eindhoven over intellectueel eigendom. Sinds een aantal jaar ook vanuit de innovatieve groeiregio Limburg; vanaf Brightlands Health Campus in Maastricht om precies te zijn. Als chemisch technoloog en met jarenlange ervaring bij DSM weet de octrooigemachtigde waar ze het over heeft. Ook haar collega’s hebben een technisch-wetenschappelijke achtergrond en hun roots in Limburg. “Wij spreken de taal van innovatieve ondernemers’’, zegt Dekker, “Dat je mee kunt denken en kunt voorkomen dat een samenwerking van de klant met een andere partij in een impasse raakt, dat maakt ons werk relevant.”

Waarde voor je bedrijf

Juist in de biobased en circulaire sector is meedenken over intellectueel eigendom onmisbaar. Tegen alle ondernemers die het aanvragen van een octrooi ‘te duur, te veel gedoe, ze snappen het toch niet’, vinden, zou Dekker willen zeggen: “Het gaat er niet alleen om je concurrenten een stap voor te blijven. Het is veel breder. Intellectueel eigendom heeft waarde voor je bedrijf. Je geeft een investeerder meer zekerheid, bij uitstek belangrijk bij risicovolle projecten. Je kunt een hogere prijs vragen, je onderscheiden, laten zien hoe innovatief je bent. Het gaat erom wat je wilt bereiken. In een circulair businessmodel wil je vaak je technologie met zo veel mogelijk partijen delen. Bescherming van je intellectuele eigendom geeft je de controle: jij bepaalt wat je deelt en met wie. Of, als je in meerdere landen hoogwaardige producten uit agrarische reststromen wilt maken, dan kun je dat niet overal zelf doen. Dan moet je samenwerken, bijvoorbeeld door een licentie af te geven. Kortom, je businessmodel een boost geven, dat is waar wij voor zijn.”

 

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met AOMB.
Beeld: AOMB