Log in
Om inkopers en "biobased ondernemers" samen te brengen, organiseerde de provincie Zeeland, koploper op gebied van biobased inkopen, samen met CoEBBE en Tebodin begin dit jaar een bijeenkomst ‘Biobased Inkopen: Zo doe je dat!’. Centraal stond de ontwikkeling van een app en een benchmark tool om vraag en aanbod beter op elkaar aan te laten sluiten.
Mariska van Dalen

De bijeenkomst werd geopend door gedeputeerde Van der Maas met de lancering van een animatie waar in 90 seconden op eenvoudige wijze wordt uitgelegd wat biobased producten zijn en waarom de provincie Zeeland biobased inkopen stimuleert. Er zijn ruwweg drie redenen waarom de publieke sector de ontwikkeling van biobased producten zou moeten stimuleren. Ten  eerste omdat het milieutechnisch uiteindelijk beter is en omdat biobased business de lokale economie versterkt. Daarnaast is, op basis van de praktijkervaringen van de provincie, naar voren gekomen dat biobased producten een meerwaarde kunnen hebben vanwege de extra functionaliteiten, zoals bio-afbreekbaarheid. Goed nieuws, want inkopers kijken niet alleen naar de prijs maar ook levensduur en onderhoud.

Beoordelen is lastig

Biobased inkopen is inspirerend, maar wel uitdagend voor de betrokkenen, zo blijkt uit de praktijkverhalen. Inkopers hebben moeite om de informatie te vinden. Zelfs de machtige Google moet het antwoord vaak schuldig blijven. Als er informatie is, dan vinden inkopers het lastig om deze te beoordelen. De groothandel weet ook niet altijd wat biobased is en zelfs bij productiebedrijven weet de verkoper…