Lees verder
Kun je asfalt nóg duurzamer maken en zo mogelijk zelfs CO2-negatief? Ja, dat kan, bewijst ingenieursbureau PolyCiviel samen met Asfaltcentrale Westerbroek en studenten van de Hanzehogeschool Institute of Future Environments.
Pierre Gielen

Zij ontwikkelden asfalt met olivijn, een vulkanisch gesteente dat veelvuldig in de aardkorst voorkomt. Met Ohpen Ingenieurs en Oosterhof-Holman is vorig jaar in de Klimaatadaptatie proeftuin op de Zernike Campus in Groningen een 60 meter lange weg aangelegd, die in totaal ruim 20 ton CO2 ‘opeet’.

Van olivijn is bekend dat het onder natuurlijke omstandigheden CO2 afbreekt, maar dit gebeurt heel langzaam. Als de steen wordt verpulverd, gaat dit proces ineens in de hoogste versnelling. Piet Zijlstra van PolyCiviel: “Als het regent en het wegdek wordt nat, gaat het magnesiumsilicaat in de steen een chemische reactie aan en ontstaat er magnesiumbicarbonaat, waarbij CO2 uit de lucht wordt vastgelegd. Een kilo van dit materiaal neemt ongeveer 1,25 kilo CO2 op.”

Het asfalt is inmiddels op de markt gebracht. Zijlstra zegt al te worden ‘platgebeld’ door gemeenten en provincies die hier belangstelling voor hebben.

Thema: De Wegenbouw Verduurzaamt 2021

Deze artikelen kwamen tot stand in samenwerking met Chemport Europe.

Beeld: CampusTV/YouTube