Lees verder
De schepen van de Noorse rederij Havila Kystruten gaan binnen twee jaar varen met nulemissie-systemen. Scheepsbouwer Havyard Group ontwikkelt daartoe samen met PowerCell Sweden een brandstofcelsysteem op waterstof.
Redactie / Fosnavåg

Het systeem moet in totaal 3,2MW aan elektriciteit leveren. PowerCell spreekt over ‘het krachtigste scheepsbrandstofcelsysteem in de geschiedenis.’

De Noorse fjorden zijn door UNESCO erkend als Werelderfgoed. Die status dreigen ze te verliezen door het intense scheepvaartverkeer en de hoge emissieniveaus die daarmee gepaard gaan. Noorwegen heeft daarom strenge emissieregels ingevoerd voor schepen die in de fjorden varen. Tegen 2026 worden uitsluitend schepen met emissieloze aandrijving toegelaten.

“Brandstofcellen bieden een optimale oplossing voor dit soort maritieme toepassingen en zijn perfect voor gebruik in combinatie met batterijoplossingen”, zegt Per Wassén, CEO van PowerCell Sweden. “Deze schepen hebben de beschikbare ruimte voor opslag van waterstof en kunnen gemakkelijk worden bijgetankt tijdens een van hun vele stops. Bij het betreden van de fjorden kunnen ze lange tijd volledig elektrisch werken zonder andere emissies dan water.”

Vier schepen

Vier nieuwe schepen van Havila Kystruten zullen worden uitgerust met emissieloze oplossingen. Het eerste daarvan wordt in 2021 in gebruik genomen. Het gaat om een schip dat op de nieuwe route van Bergen naar Kirkenes gaat varen.

De internationale maritieme organisatie IMO besloot eerder de uitstoot van broeikasgassen door commerciële schepen tegen 2050 te willen halveren. Gezien hun lange levensduur, moeten schepen die in 2030 op de markt komen al emissieloos varen.