Lees verder
Uit marktanalyses blijkt dat een klanten bereid zijn om een 'groene premie' te betalen voor biobased materialen en producten. Bijna 70% van de experts in de industrie maken melding van deze zogeheten 'GreenPremium-prijzen', aldus een nieuw rapport van het Duitse nova-instituut.
Redactie / Brussel

De onderzoekers hielden een enquête onder 50 insiders die zelf biobased producten (of tussenproducten) produceren, verhandelen of daarover adviseren. Deze experts hebben een grondige kennis van de markt, waardoor de resultaten een hoge geloofwaardigheid hebben.

Hoger aandeel biobased

De meeste deelnemers aan de enquête (42%) geven aan dat de GreenPremium tussen 10-20% bedraagt, 22% gaf een prijspremie van 20-40% aan. De meest bepalende factor voor de GreenPremium-prijs is het ‘hogere aandeel biobased’ (64%). Dat geldt vooral in de bouw (71%). ‘Lagere broeikasgasemissies’ (46%) en ‘Biologische afbreekbaarheid’ (46%) zijn ook factoren die waarde toevoegen voor de GreenPremium-prijzen. ‘Biologische afbreekbaarheid’ is minder belangrijk (22%) in consumptiegoederen, maar vooral belangrijk voor verpakkingen (45%).

De belangrijkste driver voor GreenPremium is niet erg verrassend: een positief groen imago. Het onderzoek identificeerde , ook andere relevante factoren, zoals innovativiteit en meer aandacht voor het product in de media.

BIOFOREVER

Dit onderzoek werd uitgevoerd in het kader van het Europese project BIOFOREVER (BIO-based products from FORestry via Economically Viable European Routes). Het project is gefinancierd door de Bio-Based Industries Joint Undertaking (BBI-JU) in het kader van het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie.