Lees verder
Het "muziekstuk" @POTUS nr. 45 - de recente presidentsverkiezingen in de VS - tergt de oren en draait onder meer om de fossiele "trumpet", de revival van olie, steenkool en gas.
Peter van den Broek

Maar waar horen wij een betere biobased trompet? Eén van hout met kleppen en warmere klanken. Of een lekkere schelle biobased kunststof Vuvuzela met bio-nylon ventielen! Natuurlijke ontwerpen met een veel kleinere CO2-footprint, net zoals de biobased koffiecups van Peeze als alternatief voor de aluminiumversie van Nespresso. Ik gun de bezorgde luisteraars van de “Trumpet” zeker de oude vertrouwde muziek, maar toch wel uit een duurzaam instrument. Ik voorzie zelfs meer banen dichter bij huis in de circulaire biobased economy. De wereld vraagt in dit tijdperk om moreel leiderschap en eerlijke communicatie. Op basis van positieve werkelijkheden, in plaats van het afzetten tegen wat we niet willen. Daarbij hebben we ook voldoende professionele waakhonden nodig om te controleren of onze leiders wel de waarheid spreken, los van of ze leiderschap vertonen vanuit het bedrijfsleven, het kennisdomein of de overheid. Het postmodernisme waarin wij leven (‘er bestaat niet één waarheid’) mag niet doorschieten in het marchanderen met (wetenschappelijke) waarheden. Een democratie zonder feiten laat zich gevaarlijk uithollen. Voor je het weet, is jouw biobased trompet ten onrechte weer afgekraakt. Dat kunnen en moeten we voorkomen.

Fossiel populisme negeren werkt niet, je hebt een krachtig alternatief verhaal nodig. De biobased economy vertelt dat krachtige verhaal nog niet. Ook ‘wij’ staan nog te veel rationeel, technocratisch en managerial in ons werk. Hebben onszelf overtuigd dat onze producten in principe dezelfde eigenschappen moeten hebben als de fossiele en bij aanschaf geen cent teveel mogen kosten toch?

Verrassing: mensen betalen graag ergens meer voor, als er maar een goed verhaal achter zit! Het grote goede verhaal vraagt ook om een herkenbare belichaming. Maar wel een laag dieper en oprechter dan een vast personage in de reclames zoals een aantal bedrijven, bijvoorbeeld Albert Heijn, succesvol heeft toegepast. Elon Musk belichaamt de overgang naar elektrisch rijden. Wie staat op en belichaamt de biobased economy? Vertelt grote positieve, eerlijke en goede verhalen? En waarom niet gewoon vanuit Nederland?