Lees verder
De Portugese bioenergie start-up Futerra Fuels is gestart met de bouw van de eerste fabriek voor de commerciële productie van getorrificeerde pellets in Valongo, Portugal. De technologie voor de fabriek is ontwikkeld door het Nederlandse Yilkins, uit Groningen. 
Redactie / Portugal

De fabriek krijgt een jaarlijkse productiecapaciteit van 120 kton getorrificeerde pellets en 55 kton reguliere industriële houtpellets per jaar.

Volgens Henk Hutting, voorzitter en mede-oprichter van Futerra Fuels, zal torrefactie een cruciale rol spelen in de toekomst van biomassa voor energieopwekking. ‘Getorrificeerde pellets hebben een schonere verbranding dan gewone pellets en kunnen worden gemaakt van een veel bredere variëteit aan biomassa feedstocks, zoals grassen en landbouwresten. Met torrefactie kunnen we een nieuwe generatie biobrandstof creëren die op een duurzame manier kan worden geproduceerd en tegelijkertijd op een economisch levensvatbare basis kan concurreren.’

Veelbelovende technologie

De getorrificeerde pellets worden geleverd aan elektriciteitscentrales en industriële gebruikers in Europa via langlopende leveringscontracten. Zoals CM Biomass in Kopenhagen, dat ongeveer 40 kton witte houtpellets gaat afnemen. Michael Christensen, CEO van CM Biomass zegt: ‘Torrefaction is een veelbelovende technologie die de transportkosten voor toeleveringsketens voor houtpellets aanzienlijk kan beïnvloeden. Onze huidige focus ligt op witte pellets, maar via deze samenwerking kan CM Biomass de nieuwe ontwikkelingen op de voet volgen.’

De hogere calorische waarde van getorrificeerde pellets – 21 GJ per ton of zelfs meer – en een hoger stortgewicht resulteert in relatief minder CO2-emissies tijdens transport en zorgt voor aanzienlijke kostenbesparingen tijdens transport en opslag.

Uitrol

De fabriek in Valongo wordt het eerste project van Futerra Fuels en zal de eerste torrefactiefabriek op commerciële schaal in Portugal zijn. De totale investering bedraagt ​​€ 38 miljoen, die wordt gefinancierd door de oprichters van BPI Bank en het Portugal 2020-programma.

De succesvolle commercialisering van deze nieuwe technologie, ontworpen en geleverd door Yilkins BV uit Groningen, is een eerste stap in de richting van de uitrol van nieuwe productie-installaties door Futerra Fuels, aanvankelijk in Europa en Noord- en Zuid-Amerika. De oprichting van Futerra Fuels in 2015 is het resultaat van verschillende jaren van R&D door Nederlandse, Amerikaanse en Portugese investeerders, met achtergronden in projectfinanciering, ontwikkeling en exploitatie van windparken, energiehandel en de circulaire economie.