Lees verder
Het consortium BioLNG EuroNet plannen aan voor de uitbreiding van LNG (vloeibaar aardgas) als brandstof voor wegvervoer in heel Europa. Het consortium streeft naar wil 2.000 extra LNG-trucks op de weg, 39 extra LNG-tankstations en de bouw van een productie-installatie in Nederland, die BioLNG maakt uit biogas.
Redactie / Bunnik

Dat kondigde BioLNG EuroNet aan tijdens de COP24-bijeenkomst in Katowice, Polen. Het is een eerste stap in het bouwen van een nieuwe infrastructuur die het succes op lange termijn en massale adoptie in Europa moet waarborgen.

De geplande fabriek gaat 3000 MT / jaar produceren en zal biogas gebruiken dat is geproduceerd uit organisch afval. De CO2-uitstoot is daardood tot 90% lager dan die van traditionele brandstoffen. Bovendien is er bijna geen uitstoot van zwavel en worden de emissies van NOx en fijnstof gereduceerd.

Het BioLNG EuroNet consortium bestaat uit Shell, DISA, Scania, IVECO, CNH Industrial Capital Europe en Nordsol en wordt mede-gefinancierd door de Europese Unie. Volgens Istvάn Kapitάny, Executive Vice President, Shell Retail, zijn LNG Retail-stations een essentieel puzzelstukje voor het decarboniseren van het wegvervoer in Europa. Jerom van Roosmalen, founding partner bij Nordsol, zegt dat BioLNG de toekomstige energiebron voor de grote transportsector zal zijn: ‘Nordsol is vastbesloten om BioLNG mainstream te maken als een schone en veilige geavanceerde biobrandstof die overal verkrijgbaar is voor een betaalbare prijs.’

De 2.000 nieuwe LNG-trucks zullen worden geleased aan eindgebruikers door middel van concurrerende financiering om de kosten te verlagen. Alleen de extra kosten van een LNG-truck in vergelijking met een dieseltruck worden gefinancierd, tot een maximum van € 30.000.