Lees verder
Terwijl waterstof als energiedrager voor elektrisch vervoer stevig wordt gepromoot, investeert de Japanse autofabrikant Mazda ook in onderzoek naar biobrandstoffen, geproduceerd uit genetisch gemodificeerde algen.
Redactie / Hiroshima

Mazda denkt dat in 2030 nog zeker 95% van de auto’s een verbrandingsmotor heeft. Deze technologie zou nog zeker tot 2040 dominant zijn. Motoren worden in de tussentijd wel steeds efficiënter. Om deze volledig CO2-neutraal te maken, zou hernieuwbare brandstof echter nog steeds cruciaal zijn. Mazda werkt daarom al enkele jaren samen met de Universiteit van Hiroshima en het Tokyo Institute of Technology. Het onderzoek richt zich op gentechnieken om het oliegehalte van de algen (Nanochloropsis) te verhogen.

Volgens Mazda is biobrandstof op basis van algen CO2-neutraal, omdat er sprake is van een korte koolstofcyclus: bij de verbranding komt alleen CO2 vrij die tijdens de teelt uit de atmosfeer is opgenomen.

Het gebruik van algen voor hernieuwbare brandstof heeft bovendien milieuvoordelen. Ze kunnen worden gekweekt op marginale gronden die ongeschikt zijn voor voedselproductie. Daarbij kan zout of brak water of zelfs afvalwater worden gebruikt. Bovendien zou de biobrandstof biologisch afbreekbaar zijn, wat voordelen biedt bij eventuele lekkages.

Mazda heeft zich als onderdeel van het ‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’ langetermijnprogramma voor technologieontwikkeling gecommitteerd om de totale ‘well-to-wheel’ CO2-uitstoot tegen 2030 te verminderen tot 50 procent van het niveau van 2010 en tot 90 procent tegen 2050.

Beeld: Mazda