Lees verder
Autofabrikant Audi en het Karlsruhe Instituut voor Technologie (KIT) starten een proefproject voor de chemische recycling van kunststoffen uit de automotive-industrie. Dat maakt Audi bekend in een persbericht.
Redactie / Ingolstadt

Veel auto-onderdelen wordt gemaakt van kunststof en moeten voldoen aan hoge eisen op het gebied van veiligheid, hittebestendigheid en kwaliteit. Ze bestaan daarom vaak uit meerdere fracties en zijn niet mechanisch recyclebaar.

Daarom starten Audi en de Think Tank van KIT het proefproject ‘Chemical Recycling of Plastics from Automotive Engineering’ om deze gemende plasticfracties terug te leiden naar een grondstofbesparende cyclus.

Pyrolyse-olie

“Chemische recycling heeft een groot potentieel”, zegt Marco Philippi, Senior Director Procurement Strategy. “Als plastic componenten kunnen worden geproduceerd uit pyrolyse-olie in plaats van uit aardolie, zou het mogelijk zijn om het aandeel duurzaam geproduceerde componenten in auto’s aanzienlijk te vergroten. Op de lange termijn kan deze methode ook een rol spelen bij het recyclen van autowrakken.”

In samenwerking met KIT wil Audi eerst de technische haalbaarheid van chemische recycling testen en de methode evalueren in termen van economie en milieueffecten.

Audi is van plan om het aandeel secundaire materialen in zijn modellen geleidelijk te verhogen. Het meest recente voorbeeld is het gebruik van PET in de Audi A3. PET is eenvoudig gemakkelijk te recyclen.

Beeld: Daniel Cadden/Shutterstock