Lees verder
De Europese verplichting tot het bijmengen van 5 of 10 procent bio-ethanol bij benzine en diesel maakt de brandstof aan de pomp extra duur. Dit kost particulieren en bedrijven in België in totaal € 1 miljard per jaar bovenop de toch al hoge prijzen, melden de milieu-organisaties Inter Environnement Wallonie (IEW) en de Vlaamse Bond Beter Leefmilieu (BBL).
Redactie / Brussel

Wat is het probleem? Belgische biobrandstoffen zijn voornamelijk geproduceerd uit landbouwgewassen, wat zowel het gebruik van landbouwgrond, de biodiversiteit en de voedingssector stevig onder druk zet. Die concurrentie zorgt ervoor dat de prijzen van biobrandstoffen onder de huidige voedsel- en energiecrisis sterker stijgen dan de prijs van fossiele brandstoffen.

De Europese Commissie heeft in het Renewable Energy Directive (RED-II) vastgelegd dat bijmengen van biobrandstoffen verplicht is als klimaatmaatregel. Volgens Naomi Cambien van BBL is dat ten onrechte: “Als we de emissies over de hele levenscyclus bekijken, kleurt het plaatje bijzonder negatief. 2 Mton CO2-equivalenten werden er in 2020 extra uitgestoten door de consumptie van biodiesel uit palm-, soja- en koolzaadolie. Daar is niets ‘bio’ aan.”

Door de buitensporige voedsel- en brandstofprijzen stelden verschillende Europese landen hun biobrandstoffenbeleid al bij. Tsjechië, Finland en Kroatië hebben de verplichte bijmenging in hun land al versoepeld. In Duitsland ligt de volledige uitfasering van biobrandstoffen op basis van landbouwgewassen op tafel. In België gebeurt er niks vanwege politieke onenigheid en in Nederland staat het bijmengen van biobrandstoffen niet eens op de politieke agenda.

Beeld: Scharfsinn/Shutterstock