Lees verder
In de Noord-Nederlandse zeehaven Eemshaven is deze week het consortium Decom North opgericht, dat een gesloten keten gaat opzetten voor de levering, ontmanteling en recycling van windturbinebladen.
Redactie / Eemshaven

Onderdelen van windturbines kunnen al grotendeels worden gerecycled, maar rotorbladen uit composiet waren nog steeds een uitdaging. Recycling leek nauwelijks een optie, tot nu. Het consortium Decom North, dat bestaat uit bedrijven, onderwijsinstellingen en andere organisaties in Noord-Nederland, gaat de recycling mogelijk maken.

De aangesloten bedrijven ontmantelen afgedankte windturbines en transporteren de rotorbladen naar de recyclingfabriek in/nabij de Eemshaven, waar de bladen worden gebroken tot granulaat. Dit granulaat wordt de grondstof voor nieuwe producten, zoals oeverbeschoeiingen, mallen, bruggen, kraanschermen en nog veel meer.

Proeffabriek

Een te bouwen proeffabriek zal hiervoor de grondstoffen maken, die andere materialen zoals hardhout vervangen en daarmee bijdragen aan zowel het milieu als het klimaat. Tot het zo ver is, zal het consortium de rotorbladen leveren aan Neocomp (Bremen, Duitsland), dat cement maakt van de teruggewonnen glasvezel en kunsthars. Een “one stop shop”-systeem voor de verwijdering van afgedankte rotorbladen is al operationeel. De stromen van land en zee komen binnenkort samen in de Eemshaven, waar ook rotorbladen kunnen worden gerepareerd.

Het consortium bestaat uit Buss Terminal, Mammoet, Lubbers Transport, DHSS Eemshaven, Bek & Verburg, Nehlsen metaalrecycling, CRC Industries, SCS Logistics/Shipco Transport en Nedcam Solutions. Chemport Europe is betrokken bij het businessplan en heeft diverse partijen voor de waardeketen aangedragen. HorYzon en Hogeschool Windesheim hebben de business case opgesteld, in nauwe samenwerking met Chemport Europe, Groningen Seaports en OWIC.

Kijk voor meer informatie op de website van Groningen Seaports.