Lees verder
Waterstof is klimaatneutraal en efficiënt en daardoor een veelbelovende schakel in de energietransitie. Mobiliteit op waterstof is echter nog verre van kostendekkend. Er moet nog veel worden geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling. Hiervoor zijn ruime subsidiebudgetten beschikbaar. Consultancy-bureau EGEN (onderdeel van PNO Consultants) zet enkele voorbeelden op een rij.
Redactie / Rijswijk

Met CEF Transport (Connecting Europe Facility) wil de EU het Europese transportnetwerk bouwen, ontwikkelen en moderniseren. De uitrol van laadinfrastructuur voor waterstof maakt expliciet deel uit van de beoogde projecten.

Horizon Europe is een ambitieus financieringsprogramma voor onderzoek en innovatie. In cluster 5 van dit immense programma focust Horizon Europe onder meer op mobiliteitstoepassingen.

FCH-J2U is een Europese regeling voor onderzoek, ontwikkeling en demonstratie van innovatieve technieken op het gebied van waterstof en brandstofcellen. Het beleidsdoel is om deze commercieel haalbaar te maken. De regeling stimuleert vooral deelname van het MKB.

ELENA is een financieel stimuleringsinstrument van de Europese Commissie en de Europese Investeringsbank (EIB) voor het mobiliseren van investeringen op het gebied van energie.

In Nederland start binnenkort (eind juni) een consultatie voor een gloednieuwe subsidieregeling ter ondersteuning van de bouw van elektrolysers en de productie van groene waterstof (start verwacht eind 2021). Ook wordt nu de laatste hand gelegd aan het werkplan voor het langverwachte Nationaal Waterstof Programma, dat in 2022 van start gaat. Tot die tijd kan er voor waterstof-innovaties al een beroep worden gedaan op diverse nationale stimuleringsregelingen:

DKTI-transport ondersteunt een breed scala aan projecten voor duurzaam transport, waarvan de innovatie nog niet of nog maar net op de markt is.

De Energie-investeringsaftrek (EIA) maakt 45% van energiezuinige investeringen aftrekbaar van de fiscale winst, de Milieu-investeringsaftrek (MIA) 13,5% tot 36%.

Naast specifieke waterstof-subsidies, zoals de Waterstof-tender, zijn er ook verschillende ‘generieke’ subsidieregelingen die interessant kunnen zijn bij waterstof-innovaties. Zoals TSE Industrie (die ook subsidiekansen biedt voor innovatieve transportbrandstoffen), TSE-Energiestudies (ook van toepassing voor haalbaarheidsstudies rondom waterstof), of de SDS-regeling (voor waterstof-innovaties voor de scheepsbouw-sector). Daarnaast zijn er regelingen met een bredere insteek, zoals de MOOI, de DEI+ of de bekende SDE++ subsidie. In alle gevallen is het raadzaam om een adviseur in te schakelen die op de hoogte is van alle regelingen en hun toepasbaarheid in een specifieke situatie.

Beeld: Hyundai