Lees verder
Door consumenten te betrekken en ondernemers een duwtje in de rug te geven, willen 2 van de 22 nieuwe projecten uit de Call 2020 van de Bio-Based Joint Undertaking (BBI JU) de biobased transitie in Europa versnellen. Het gaat om Allthings.bioPRO en BIOSWITCH.
Redactie / Brussel

BIOSWITCH is op 1 juni van start gegaan en helpt merkeigenaren uit de chemie, bosbouw, voedselproductie en landbouwsectoren om naar biobased productie om te schakelen. Het project ondersteunt de merkeigenaren bij deze transitie en bij hun communicatie met overheden en consumenten. Hiervoor is een toolbox met hulpmiddelen. Merkeigenaren kunnen achterhalen welke instrumenten uit de toolbox ze nodig hebben door middel van een zelftest.

BIOSWITCH wordt gecoördineerd door Clic Innovation Oy (Finland). In Nederland is BTG Biomass Technology Group BV uit Enschede actieve partner in dit project, in Vlaanderen Flanders’ FOOD. Andere partners komen uit Spanje, Ierland, Finland en Denemarken. Het project loopt tot 31 mei 2022 en heeft een totaalbudget van bijna € 1 miljoen.

Serious game

Allthings.bioPRO start op 1 september 2020 en wil burgers betrekken bij het bepalen van de agenda van de biobased industrie. Dat gebeurt op een eigentijdse manier, namelijk door een gamificatie-ecosysteem te ontwikkelen, met een online game dat het bewustzijn over de voordelen van biobased te vergroten, het leren te ondersteunen en door burgers gegenereerde input en gegevens te verzamelen. Het project richt zich op vier thema’s die verband houden met het dagelijks leven: voedselverpakkingen, mode en textiel, kinderen en scholen, en banen en carrières. Deze thema’s komen ook in bod in een bijbehorende communicatiecampagne die voortbouwt op het huidige BioCannDo-project. Behalve een spel, worden ook een smartphone-app en diverse on- en offline evenementen ontwikkeld. Bovendien wordt de mogelijkheid onderzocht om een actienetwerk en een ‘burgerobservatorium voor de bio-economie’ op te zetten.

Coördinator van Allthings.bioPRO is de Fachagentur Nachwachsende Rohstoffe (Duitsland). In België is het Prospex Insitute partner van het project, in Nederland zijn dat drie partijen: BTG, de Stichting Fashion for Good en de Stichting Natuur- en Milieufederaties. Andere partners komen uit Estland, Duitsland, Italië en Zweden. Het project loopt tot 31 augustus 2023 en heeft een totaalbudget van bijna € 2 miljoen.

De officiële kick-off van beide projecten is later dit jaar. Meer achtergrondinformatie is the vinden op de respectievelijke websites van de genoemde projecten. Partijen die geïnteresserd zijn in deelname aan een of beide projecten, kunnen contact opnemen met John Vos van BTG.

Beeld: Halfpoint/Shutterstock