Lees verder
Het is een veelgemaakte fout: bedrijven ontwikkelen producten vanuit een technology push. Christiaan Maats, oprichter/eigenaar van OAT Shoes, was vastbesloten om deze fout niet te maken. ‘Het verhaal achter onze schoenen is belangrijk, maar consumenten kopen schoenen voornamelijk voor het design en comfort.’
Lucien Joppen

OAT Shoes is het bewijs dat groen en hip niet tegenpolen van elkaar zijn. Maats beaamt dat aan groene consumentengoederen vaak een geitewollensokkengeur hangt. ‘Dat is in sommige productgroepen geen probleem, in mode kun je je dat niet permitteren’, aldus Maats die aan TU Delft industrieel design studeerde.
‘Ik was tijdens mijn studie al geïnteresseerd in de psychologische en sociale aspecten van design. Als je puur een gebruiksvoorwerp maakt, dan laat je deze extra lading onderbelicht. Met een 100 procent bio-afbreekbare sneaker, waar bloemen uit bloeien kun je deze lading juist extra betekenis geven. Story telling, het verhaal achter het product, is van essentieel belang voor OAT Shoes. Het idee van een product, waarin het industriële met het natuurlijke wordt verenigd, staat centraal in ons verhaal. Dit concept hebben we geconcretiseerd door zaadjes in de schoen te verwerken, zodat deze een voedingsbodem vormt voor een plant.’

 

Iconisch design

In de modebranche geldt de natuurwet dat elk jaar nieuwe modellen uit moeten komen en dat consumenten willen kiezen. OAT Shoes speelt hierop in door te diversificeren in vorm en kleur. ‘We willen wel het iconische design in stand houden, waarvan we dus niet te veel af willen wijken. Door het benadrukken en eventueel toevoegen van stijlelementen, zoals het boomwortelpatroon onder de zool of het driehoekje in de zijkant van de zool, moet de schoen wel herkenbaar blijven.’
In de 2,5 jaar dat OAT Shoes met haar schoenen op de markt is, heeft het ongeveer 2500 paar (prijs tussen de 130 en 180 euro) verkocht. ‘Het zijn nog niet de grote aantallen, we gaan volgend jaar wel meer gas geven op gebied van sales.’