Lees verder
De Internationale Grüne Woche (IGW), van 20 t/m 29 januari 2023 in Berlijn, is hét trefpunt voor de Duitse en internationale landbouw- en agrifoodsector. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om nieuwe producten en diensten te laten zien.

In 2020 namen 1.810 exposanten uit 72 landen deel aan de Grüne Woche. De beurs trok meer dan 400.000 bezoekers, waarvan 90.000 vakbezoekers. De bezoekers gaven samen meer dan € 52 miljoen uit. In 2021 vond de IGW digitaal plaats.

De Grüne Woche 2023 richt zich op de laatste ontwikkelingen van voeding en voedselproductie. Biologisch, regionaal en eerlijk, vegetarisch en veganistisch, gezond en duurzaam. Dit zijn maar een paar ontwikkelingen waar de beurs in Berlijn aandacht aan besteedt.

Paviljoen

Onder het motto “Lecker, nachhaltig und von nebenan” (lekker, duurzaam en van dichtbij) zal Nederland aanwezig zijn met een groot nationaal paviljoen van 800m2, georganiseerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de Nederlandse ambassade in Berlijn. De aanwezigheid van minister Staghouwer, diverse Eerste en Tweede Kamerleden, Gedeputeerden uit de provincies en de diverse netwerkmomenten met de Nederlandse delegatie en internationale partners maken deelname aan de beurs tot een waardevol netwerkevenement.

In het paviljoen wordt aandacht besteed aan verschillende beleidsthema’s, waarbij dit jaar (verduurzaming van de) groente, fruit en tuinbouw extra in het licht wordt gezet. Hierbij ligt de focus op duurzame en circulaire thema’s zoals regionale teelten, duurzame kassen, biologisch en plantaardig voedsel (de eiwittransitie), het terugdringen van verspilling en kringlooplandbouw. Nederland wordt geprofileerd als kampioen in zaadgoed en kassenbouw. Ook is er aandacht voor natuurinclusief telen: ecologische teelt die bijdraagt aan de lokale biodiversiteit met oog voor de natuur.

Deelnemen

Deelname aan het paviljoen stelt Nederlandse bedrijven in staat om hun producten te laten testen (smaak, geur, verpakking, etc.) door de Duitse consument. Deelname is mogelijk met een eigen commerciële plek binnen het NL Paviljoen, of door aan te sluiten bij een of meer beleidsthema’s van LNV.

Kijk voor meer informatie op de website van RVO Nederland.

Beeld: Messe Berlin GmbH