Lees verder
'De vervangingsmarkt van fietsen in Nederland is ongeveer 1 miljoen stuks per jaar. Als we hiervan een procent pakken, dan ben ik een eind op weg. DutchFiets is vooralsnog een nicheproduct, waarbij ik vooral kansen zie in de B2B-markt.'
Redactie / Zwolle

Johan Alderse Baas (26 jaar) is de oprichter van DutchFiets, een bedrijf waarmee hij zich in 2013 inschreef bij de Kamer van Koophandel. ‘Tijdens mijn studie liep ik al rond met het idee om een goedkopere en duurzamere fiets te ontwikkelen. Het plan was daarbij om het aantal onderdelen te reduceren en – waar mogelijk – metalen onderdelen te vervangen door kunststof. Door het design en het materiaalgebruik zou de fiets langer mee moeten gaan en minder onderhoud nodig hebben. Kortom, een aantrekkelijke consumentenpropositie.’

Samen met medewerkers van het iLab in Zwolle werkte Alderse Baas gedurende twee jaar aan een prototype dat grotendeels is gebaseerd op PE. Deze kunststof is wel zodanig gemodificeerd dat verkleuring door UV-licht wordt voorkomen en dat het materiaal stevig genoeg is om de bestuurder te dragen.

Unibody

Het frame is geconstrueerd (rotatiegegoten) als een onderdeel, een zogenaamde unibody. Verder zijn de velgen, het zadel en de trappers van kunststof. Het gewicht van de fiets is verhoudingsgewijs laag en vergelijkbaar met een gemiddelde stadsfiets. Daarentegen vangt DutchFiets wel meer wind omdat het frame en de spaken behoorlijk ‘dik’ zijn. ‘We willen de fiets zo slank mogelijk maken. Niet alleen omdat het beter oogt, maar ook omdat dan de zijwindgevoeligheid afneemt.’ Inmiddels heeft Alderse Baas, in nauwe samenwerking met het iLab, het model en het basismateriaal behoorlijk verfijnd. Daarbij valt op dat het frame is voorzien van profielen waardoor het geheel er veel aerodynamischer uitziet dan de voorgaande modellen. Ook heeft Alderse Baas het binnenwerk aangepast. Aanvankelijk had de DutchFiets een rubberen aandrijfriem, maar deze bleek niet praktisch te zijn.

Statiegeld

Inmiddels komt de marktintroductie steeds dichterbij. Volgens Alderse Baas kostten de fietsen van de eerste (nul)serie circa 300 euro. Inmiddels blijkt het bovengenoemde bedrag niet haalbaar. Sterker, om rendabel te zijn, moet een nieuwe DutchFiets het meervoudige van 300 euro opbrengen, waarbij de gebruiker 100 euro statiegeld betaalt die hij weer terugkrijgt na het inleveren van de fiets.  ‘Toegegeven, het is geen gering bedrag. Vandaar dat ik mijn pijlen in eerste instantie richt op de B2B-markt, bijvoorbeeld hotels of bedrijven die fietsen inzetten voor hun personeel. Ik ben momenteel in gesprek met een installatiebedrijf. Het concept spreekt hen aan. De fietsen kunnen grotendeels worden gerecycled: als nieuw onderdeel voor de fiets of als een ander kunststof product. Ook de lagere onderhoudskosten zijn een verkoopargument. Uiteindelijk kijken ondernemingen toch naar de bottom line.’

Lees het volledige artikel: Nicheproduct met kansen in b2b.