Lees verder
Met haar splinternieuwe Innovation Center heeft Cosun haar R&D - van plant tot klant - onder een dak gebracht. De locatie op Nieuw Prinsenland moet de komende decennia onder meer nieuwe innovaties op gaan leveren. Daarbij verwacht het concern veel van non-food toepassingen.
Lucien Joppen / Dinteloord

‘Met het Innovation Center kunnen we onze pijlen op gebied van R&D nog beter richten op het ontwikkelen van nieuwe producten in de bestaande en ook in nieuwe business’, stelt Gert de Raaff, in de concerndirectie verantwoordelijk voor R&D en directeur van de business unit New Business. Onderdeel van New Business is onder meer Cosun Biobased Products.  ‘We zien in West-Europa vooral groei in de non-foodtoepassingen die op basis van bietsuiker kunnen worden geproduceerd. De markt voor humane voeding is min of meer stabiel. Dat betekent niet dat onze R&D-inspanningen op dit gebied afnemen. We blijven, samen met onze klanten in de voedingsmiddelenindustrie, innoveren om betere voedingsmiddelen te ontwikkelen. Wereldwijd neemt de consumptie van suiker nog steeds toe. Dat is vooral het geval in opkomende markten waarbij de middenklasse meer aan voeding kan spenderen.’

Nieuwe moleculen detecteren

De focus op non-food applicaties brengt ook met zich mee dat het Innovation Center zich meer gaat richten op het ontwikkelen van nieuwe analysemethoden voor samples met een onbekende samenstelling. Manager analyse, Judith van den Berg: ‘We krijgen, onder andere via Cosun Biobased Products, meer samples met ‘onbestemde’ moleculen waar we nog geen ervaring mee hebben of waarvoor de literatuur ontbreekt. De praktijk is dat de inzet van bepaalde analyse-apparatuur ‘verschuift’ met de business. In ons geval zullen we meer analyses gaan verrichten voor de innovatieprogramma’s in non-food.’

Lees verder in het volledige artikel.