Lees verder
Er is vaak beweerd dat een gebrek aan beleid aan de vraagzijde, zoals geen specifiek kader om biobased producten te promoten, of de afwezigheid van een beleid voor 'groene openbare aanbestedingen' dat biobased producten promoot, belangrijke obstakels waren bij de ontwikkeling van de bio-economie in Europa. Dit werd verergerd door een laag publiek bewustzijn van de voordelen van biobased producten.
Dirk Carrez

Dit lijkt geleidelijk te veranderen. Er is een groeiende waardering voor duurzaamheid, inclusief klimaatverandering, bij EU-consumenten – met name jongere generaties – en biobased producten worden in toenemende mate verkocht voor dezelfde kosten als die op fossiele basis met vergelijkbare of verbeterde prestaties.

Markten worden al lang erkend als belangrijke drijfveren voor innovatie. Door de time-to-market van nieuwe innovatieve producten en toepassingen te verkorten, kunnen opkomende sectoren sneller groeien, omdat bedrijven een sneller rendement op hun investeringen in R&D en innovatie zullen zien. Dit is duidelijk aangetoond door de Europese BBI JU die projecten ondersteunt, inclusief demo- en flagshipprojecten, die leiden tot nieuwe commercieel beschikbare producten en toepassingen.

Nog interessanter is de groeiende deelname van merkeigenaren en bedrijven aan projecten die biobased producten op de markt en bij de consument brengen. Geen enkele merkeigenaar nam deel aan de eerste BBI JU-projecten in de loop van de lancering ervan in 2014. Tegenwoordig nemen meerdere bedrijven deel uit verschillende sectoren zoals persoonlijke verzorging, bouw, meubels, mode en textiel, automotive, eten en drinken, verf, gezondheidszorg en voeding, verpakkingen en nog veel meer. Dit illustreert de groeiende marktpenetratie van biobased producten.

Het is daarom van cruciaal belang dat de nieuwe Europese Commissie doorgaat met dit soort initiatieven en partnerschappen in Europa, voortbouwend op de goede ervaringen van de afgelopen jaren.

Hoewel we enige vooruitgang boeken, is er ook behoefte aan transparantere communicatie naar het grote publiek en naar consumenten en consumentenorganisaties. Consumenten moeten nog steeds op een eenvoudige manier worden geïnformeerd op basis van feiten over de duurzaamheid, uitdagingen en voordelen van biogebaseerde producten, evenals de maatschappelijke innovatievoordelen van verschuiving naar de bio-economie. BBI JU-projecten zoals BioCannDo, BioWays en BioBridges zijn goede initiatieven die hulpmiddelen en materialen ontwikkelen die vrij beschikbaar zijn voor alle belanghebbenden. We raden aan om naar hun websites te kijken en gebruik te maken van hun tools.