Lees verder
Soms duizelt het mij, al die ingewikkelde termen. Bij woorden als ‘lignocellulose’ en ‘nutraceuticals’ krijg ik ook niet direct een fladderend lentegevoel. Het is de taal van de Biobased- lingen, van hen die tot de Biobased Economy-parochie behoren.
Vincent van Rijsewijk

Als ambassadeur van het Centre of Expertise Biobased Economy (CoEBBE) heb ik de afgelopen maanden veel bedrijven van allerlei pluimage bezocht. Daarbij kwam een groot scala aan wensen en eisen om te verduurzamen (al dan niet biobased) aan de oppervlakte. Vragen die makkelijk te beantwoorden zijn, maar ook vragen die diepgaander onderzoek vergen. Maar de vragen worden nooit gesteld in Biobased-lingen taal. Wel in plat Brabants of onversneden Amsterdams. Dat vergt een vertaalslag.

Mijn ervaring is dat de niet-ingewijden zich niet gaan verdiepen in wat biobased nu inhoudt. De doorsnee mkb-er is namelijk druk genoeg met zijn eigen bedrijf. Ze willen gewoon een onderdeeltje van bioplastic, een milieuvriendelijke verf of een minder chemisch middeltje. Waarom? ”Omdat de klant dat steeds vaker wil”, is het antwoord. En juist hier ligt volgens mij de belangrijkste uitdaging voor de Biobased-lingen. Kom uit je hol, investeer in kruisverbanden, in simpele communicatie, in samenwerking. Presenteer jezelf of laat dat doen. Kom van het Biobased-lingen-eiland af en maak de wereld fan van je vinding. Integreer met de rest van de wereld die plat Brabants of onversneden Mokums praat!

Martijn Messing, duurzame doener van het eerste uur, schetst in zijn lezingen dat succesvolle duurzame veranderingen voor 25 procent bestaan uit technische innovatie, de andere 75 procent is sociale en communicatieve innovatie. Ongeacht over welke branche het gaat. Hoewel ik in meerdere sectoren actief ben, liggen mijn roots in de tuinbouw, wellicht de meest innovatieve branche van Nederland. Echter, deze sector staat financieel op de rand van de afgrond. De toegevoegde waarde wordt spijtig genoeg onvoldoende her-, noch erkend, laat staan betaald. Gelukkig zijn er hele positieve uitschieters. Zij die de 75 procent ten volle benut hebben. Laten we die les ter harte nemen. Dus Biobased-lingen, innoveer, maar bovenal integreer!