Lees verder
De AgroAgenda is al enige tijd een feit. Op 24 januari wordt nader besproken hoe hier praktisch invulling aan te geven. Bijgewerkt: hierboven video-verslag van de dag!

Vrijdag 24 januari op deze pagina live-verslag van deze bijeenkomst! Nieuwste update telkens bovenaan.

 

We twitteren die middag met #AgroAgenda

 

16:35 u: men sluit nu af en gaat over tot de informele netwerkborrel. Agro & Chemie dankt alle lezers & volgers!

Luitjens wil dat de bezoekers hun visitekaartje achterlaten en dat ze mee gaan doen in de projecten. gevraagd is in eerste instantie passie. Bezoekers mogen een reageerbuis meenemen als aansporing te reageren 😉

Groningen krijgt 1,2 miljard van de staat (zie de gasbel), willen ze deels investeren in de bbe.

Reinder Hoekstra (Milieufederatie Drenthe): De agrosector is sterk, dat is het probleem niet. Er komen middelen vanuit de EU, gestuurd door maatschappelijke drijfveren. Van belang is het verbinden van belangen door spelers uit uiteenlopende sectoren, ook NGO’s.

Bram Fetter (Plantmanager Suikerunie):
samenwerking is essentieel, zaken slimmer aanpakken in de keten, moet je nauwer samenwerken met andere partners, zie bijvoorbeeld het verwaarden van biomassa tot bioplastics.

Eisse Luitjens:
vraag: waarom gaat het (de projecten) lukken?
antwoord: je moet een stip op de horizon zetten, de urgentie is hoog.
Enerzijds meer maatschappelijk verantwoord ondernemen en genoeg euros binnenhalen…………….

Rudy Rabbinge:
maatschappelijke doeleinden/randvoorwaarden zijn leidend.
Nieuwe kansen, oa in bbe, zijn er.

Anne Jan Zwart:
De ondernemer is aan zet. Mkb-ers zijn in staat om snel in te spelen op veranderende markten. Gevraagd zijn visie, passie en strategie. Anders komen we niet tot concrete resultaten.

Peter Bruinenberg van Avebe: lid van CCC, nieuw product Etenia komt uit (mede) uit het CCC. Het gaat om innovatie, we zijn groot, maar niet groot genoeg om alles zelf te doen. Het nieuwe hebben is het delen.

John Vernooij (Omrin): (afvalverwerkend bedrijf): Omdenken: van afval naar reststromen. Men is op zoek naar nieuwe partners: bijvoorbeeld plastics uit huisvuil, in contact met Philips om dit plastic te verwerken in consumentenproducten.

Innexus, netwerk van foodproducenten: “we zijn aangesloten bij het healthy ageing cluster, kunnen we ons mee profileren. We streven naar een zo groot mogelijk verwaardig, daar zijn we goed in.We zijn ook betrokken bij foodcircle, 12 projecten om gezondere food te ontwikkelen. Concreet: voeding (calorierijke) voor ouderen.”

Jolanda Heistek (Innovatiemanager Biobased – Agribusiness)  het project Plant Value is superbelangrijk voor het mkb (zijn ook grotere bedrijven bij aangesloten). Case study: digitalisteelt ism Boehringer (farmabedrijf), om werkzame component te halen die wordt gebruikt in hartmedicijnen.

Alje Bol (provincie Groningen): het gaat om het doen, strategie is belangrijk, maar vooral om te doen.

Anne Jan Zwart (Ecostyle) over Plant Value: het gaat om nieuwe grondstoffen in planten.
Welke bedrijven en instellingen betrokken? “we zijn een mkb-bedrijf in een markt die wordt gedomineerd dor multinationals. Het netwerk in Noord Nederland is interessant omdat je zo als mkb mee kunt spelen met de grotere bedrijven.”

Hans Hoekman van Avebe: veenkolonien: (een project van de agenda NN), subsidie-afhankelijk, deze valt weg, we zulllen dus hogere opbrengst moeten halen uit bestaande areaal, meer aandacht voor rasontwikkeling (minde input, hogere output, bodemgezondheid, bemesting). Looptijd: twee jaar, wordt misschien langer. Het zou zonde zijn als het zou stoppen.

Luitjens: greenlincs is clusterorganisatie, verbindt de verschillende partijen uit verschillende sectoren met elkaar, zie Smart Dairy Farming. Ook kijken naar andere ketens, zoals biobased.

Antoon Stokman, landbouwer en deelnemer aan Smart Dairy Farming, (Binnen het proefproject SmartDairyFarming werken bedrijven, kennisinstellingen en melkveehouders samen aan de ontwikkeling  van innovatieve middelen op het gebied van diergezondheid, vruchtbaarheid en voeding), met deze data en het delen van deze data kun je je bedrijfsvoering verbeteren, bijv levensduur en kwaliteit van melkvee. Het geeft niet gelijk hogere opbrengst en lagere kosten, maar hij verwacht deze wel op termijn te realiseren.

Eisse Luitjens (projectmanager Greenlincs), NOM: “verbinden van de krachten, het versterken van traditionele ketens (aardappelen, suikerbieten) zie ook het Carbohydrate Competence Center, hier wordt onderzoek verricht naar koolhydraten. Bijvoorbeeld het inzetten van koolhydraten in producten als mayonaise (ter vervanging van vet).” “Ook het zoeken naar rassen (aardappel) en mogelijk te veredelen om bijvoorbeeld het vezelgehalte te sturen. ook inzicht in de route van de aardappel in het menselijk lichaam. In het CCC wordt ingezet op kennis (fundamentele kennis) en vertaling naar gezondere voeding (binnen het Healthy Ageing Network). Schoolvoorbeeld van samenwerking tussen kennisinstellingen  (WUR, RUG) en tal van bedrijven die betrokken zijn bij het CCC.”

Luijtjens: “Niet aleen aandacht voor human food, ook voor biobased, zie de suikerbiet, royal cosun is hierin geïnteresseerd (Cosun is ondermeer eigenaar van Suikerunie). Veel verwerkers hebben / beschikken over reststromen die hoger verwaard kunnen worden, zie lactose voor de farms.”

Rudy Rabbinge: “wrijving heb je nodig, dus niet bang voor tegengestelde belangen, ben ervan overtuigd dat we er samen er uit komen. Mijn rol is om niet de partijen zelfgenoegzaam achterover te laten leunen.”

Agrofoodagenda Noordnederland: de nadruk op samenwerken, ook met onderwijsinstellingen (spreker van VHL): “we kunnen mbo en hbo aan elkaar schakelen, en de kennis die al aanwezig is, inbrengen in de praktijk. zijn veel mogelijkheden, lectoraten etc. mbo hoeft niet per se hbo-er te worden, er zijn voldoende banen voor mbo-studenten.”

Rudy Rabbinge,(voorzitter stuurgroep) op de vraag of hij tevreden is: “nooit tevreden met de AgroAgenda, we moeten de concurrentiekracht van de primaire keten en de andere spelers verbeteren.”

Jaap Verhulst (ministerie EZ): “er gaat veel veranderen inzake gemeenschappelijk landbouwbeleid, stilzitten is geen optie. We zijn hier met velen om dit concreet gestalte te geven. De AgroAgenda is pro-actief, weten waar jouw sterktes liggen en deze beter benutten.”

Piet Boer, FrieslandCampina: “er zijn geweldig perspectieven voor de mondiale zuivelmarkt, wordt in het noorden volop op ingespeeld. echter wel een uitdaging: alleen produceren is niet voldoende, zie beperkingen op het milieu. eigenlijk willen we in noorden een showcase houden waarin groei en verduurzaming samenkomen.”

LTO, Hilbrand Sinnema: “kampioen worden op de vierkante meter, dat vraagt om innovaties en onderzoek, waarbij draagvlak in de samenleving wordt verkregen, maw boeren met het gezicht naar de samenleving.”

Reinder Hoekstra (Milieufederatie Drenthe): “het is een groene sector, maar deze moet wel groen blijven. Gaat deze groeien, dan komt het milieu (bijvoorbeeld stikstofbelasting) zeker in de knel, is wel de kunst om deze groei op een duurzame manier plaats te laten vinden. Vraagt om een nauwere ketenaanpak, meer contact tussen primaire sector en afnemers.”

Rudy Rabbinge: “paradigma doorbreken dat groei automatisch leidt tot meer milieubelasting/aantasting biodiversiteit, dat moeten we realiseren en het is ook mogelijk, zie het belang van onderzoek.”