Lees verder
Elke onderneming heeft tegenwoordig wel een missie. Dat geldt ook voor Green4Print uit Halsteren. 'We ontwikkelen en produceren circulaire grafische gebruiksmaterialen (Cradle to Cradle-gecertificeerd) voor de verpakkingsindustrie. Dat is niet gemakkelijk, gezien de extreme focus op prijs in deze sector. Echter, als je kijkt naar milieu, gezondheid en de total cost of ownership, dan zijn we zeer competitief.'
Lucien Joppen

Corné van Loenhout, mede-eigenaar van Green4Print, heeft een achtergrond in de grafische sector. Hij weet als geen ander dat prijs een allesbepalende factor is. ‘Het is een “race to the bottom”, met buitenlanse aanbieders die kunnen drukken tegen ultralage prijzen. Het is echter te kort door de bocht om alleen de factor prijs mee te nemen, zeker als het gaat om producten die impact hebben op het milieu en/of de menselijke gezondheid.’

Het laatste kwam recentelijk in het nieuws via een onderzoek van Foodwatch. In augustus publiceerde de NGO een onderzoek waaruit bleek dat minerale oliën via inkt van gerecycled (kranten)papier kunnen migreren naar voedingsmiddelen. Het gaat hierbij om zogenaamde mosh (mineral oil saturated hydrocarbons) en moah (mineral oil aromatic hydrocarbons).

Pijlen op de voedingsmiddelensector

Volgens Van Loenhout toont het Foodwatch-onderzoek aan dat de verpakkingsindustrie en de grafische sector, die met name zorgt voor de bedrukking, nog wat in te halen heeft op gebied van verduurzaming. ‘Toegegeven, op gebied van recycling is de sector zeer actief. Echter, een deel van het papier- en kartonafval is vervuild door veelal fossiele chemicaliën die – zo blijkt nu – in een kringloop blijven.’

Green4Print ziet het als haar missie om vooral het printdeel van de verpakkingsindustrie te verduurzamen, waarbij het haar pijlen in eerste instantie richt op de voedingsmiddelensector. Daarvoor ontwikkelt en produceert het (grotendeels) circulaire grafische gebruiksmaterialen (Cradle to Cradle-gecertificeerd) voor flexo- en offsetdruktechniek. ‘De gangbare inkten voor de verpakkingsindustrie bevatten verschillende toxicologische bestanddelen zoals formaldehydes, fenolen, halogeen en chloorvrije pigmenten of kobalthoudende drogers. Wij hebben deze stoffen vervangen door biogebaseerde componenten als zetmeel of plantaardige oliën. Alleen de pigmenten die we gebruiken, zijn nog fossiel. Voor onze kleurinkten is het biobased gehalte gemiddeld 84 procent, voor zwarte inkten zitten we op 98 procent.’

Volwaardig assortiment

Inmiddels heeft Green4Print een volwaardig assortiment ontwikkeld met inkten die het volledige kleurenspectrum afdekken. Daarnaast heeft het andere producten als overdrukvernissen, dispersielakken en vochtwater in de etalage. Deze producten presteren op gebied van kleurechtheid (ISO gecertificeerd) en kleurbehoud net zo goed als niet-biogebaseerde producten. Ook kunnen drukkers deze producten zonder problemen gebruiken op hun productielijnen.

‘De markt wil minimaal dezelfde productspecificaties. Dat is überhaupt een voorwaarde om aan de onderhandelingstafel te komen. We onderscheiden ons met onze producten op gebied van duurzaamheid, ecologie en gezondheid. Je zou denken dat de markt, zeker de voedingsmiddelensector, gevoelig is voor deze argumenten. Jammer genoeg is dat nog niet altijd het geval. Alles draait om prijs, ook voor de inkten. Eigenlijk is dat vreemd, omdat inkt maximaal 2 procent van de drukwerkprijs in beslag neemt. Bedrijven kunnen een verduurzamingsslag maken zonder dat dit gelijk een enorme impact heeft op hun marges.’

Dreft-effect

Wat bedrijven ook vaak vergeten, is de total cost of ownership: een logisch gevolg van de allesoverheersende focus op prijs. Volgens Van Loenhout zijn de inkten van Green4Print hoogwaardiger dan de spotgoedkope inkten uit Azië, waardoor minder product nodig is voor hetzelfde resultaat. ‘Ik noem het het Dreft-effect, waarbij je langer doet met een kleiner flesje. Daarnaast besparen drukkers op hun energie- en afvalkosten omdat onze inkten een minder inschiet (extra papier voor het instellen van drukpersen, red.) nodig hebben. En dat heb ik het nog niet eens over de geringere milieu-impact van onze producten: geen uitstoot vluchtige stoffen en een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot.’

Inmiddels heeft Green4Print een klantenkring opgebouwd in verschillende sector, waaronder de voedingsmiddelenindustrie. Het bedrijf is ook met ettelijke retailers in gesprek – deels naar aanleiding van het Foodwatch-onderzoek – om hernieuwbare biogebaseerde inkten in te laten stromen.

Biogebaseerde pigmenten

Ondanks dat de markt nog wel eens terughoudend reageert, zijn grote omzetten een kwestie van tijd, zo benadrukt Van Loenhout. Het zijn niet alleen de eindafnemers, bijvoorbeeld de retailers en A-merkfabrikanten in de food, die ‘om’ moeten. Het zijn ook de andere schakels in de drukwerkcyclus die met de (grotendeels) biogebaseerde producten moeten werken. In sommige sectoren, zoals food, beslissen retailers en fabrikanten. In andere sectoren liggen de machtsverhoudingen weer anders.

Van Loenhout: ‘We zien onszelf niet alleen als een producent van duurzamere producten voor de grafische sector en hun klanten, maar ook als een kennis- en ontwikkelingscentrum. Zo zijn we druk bezig met onderzoek naar pigmenten op basis van biomassa, zoals meekrap of zeewier. Uiteindelijk willen we, samen met ketenpartners, zorgen voor een schoon drukproces, een gezondere werkomgeving in de grafische sector en circulaire eindproducten.’