Lees verder
Hoe kun je als kleine verfproducent opboksen tegen de Sigma’s en AkzoNobels? Het ‘wapen’ van Van Wijhe uit Zwolle is de ontwikkeling van een biobased bindmiddel. Samen met HAN BioCentre onderzoekt het bedrijf wat de mogelijkheden zijn van olie uit gist.

Juist als klein bedrijf moet je investeren in dergelijke (biobased) innovaties, is de overtuiging van Bram Fieten van Van Wijhe. ‘Dit is een goede route om toch uniek te zijn ten opzichte van de grote reuzen in de verfsector. We zouden daarnaast graag een voortrekkersrol vervullen voor andere mkb-bedrijven. Uiteindelijk gaat het om de bindmiddelen van de toekomst.’

Vlak voor de zomer ging onder leiding van HAN BioCentre het SIARAAK project van start waarbij olie wordt gemaakt uit gist. Richèle Wind, projectmanager industriële microbiologie bij HAN BioCentre: ‘We hebben één giststam geselecteerd waarmee we de olie op maat gaan maken voor toepassing in bijvoorbeeld verf, vloeren en asfalt.’ De olie die tijdens pilots is ontwikkeld, lijkt een beetje op zonnebloemolie. Behalve dan qua prijs. Wind: ‘Die ligt nu nog een stuk hoger, maar we willen meer in de buurt komen van de prijs van zonnebloemolie. Dan kom je uit op 1 tot 2 euro per kilo.’

Biobased kleurconcentraat

Zodra de prijs is verlaagd, kan de olie ook echt toegepast worden in producten. Waar Van Wijhe de mogelijkheden voor bindmiddelen onderzoekt, bekijkt Holland Colours binnen het project hoe de olie gebruikt kan worden in kleurconcentraat voor plastics. Een van de aspecten waar R&D-manager Jules Roelofs op let, is de verdraagzaamheid in plastic. Roelofs: ‘Voor gebruik in plastic is het belangrijk dat de olie goed mengt met de andere componenten in een kleurstofconcentraat en met het plastic. Anders krijg je bijvoorbeeld een witachtige waas in het plastic en dat wil je niet. We willen de olie met verschillende soorten plastic testen: PET voor de frisdrankmarkt vraagt weer om heel andere kleurstofeigenschappen dan bijvoorbeeld PVC voor constructiemateriaal.’ De olie uit gist moet daarnaast wel iets extra’s bieden ten opzichte van gangbare oliën, vindt Roelofs. ‘Het is een vervanging, maar is het ook een verbetering? Zeker omdat op dit moment de prijs nog relatief hoog ligt, moet het wel van betere kwaliteit zijn. Pas dan kun je klanten een aantrekkelijk product bieden.’