Lees verder
Het bedrijfsleven, zeker het midden- en kleinbedrijf, is de motor achter de biobased economy. Willen ze succesvol opereren, dan is kennis een sleutelfactor en zullen bedrijven en onderzoeks- en onderwijsinstellingen onderling nauwer samen moeten gaan werken. Dat gebeurt onder de vlag van het Centre for Biobased Economy (CBBE).

Het CBBE (zie kader) is een samenwerkingsverband van een aantal hbo-instellingen en Wageningen University. Het initiatief ondersteunt bedrijven die actief zijn in de biobased economy. De partners binnen het CBBE zijn tevens de founding fathers van het Katern dat zowel in dit magazine als online (op de site en de app) verschijnt.

 

Ondernemersvragen beter en sneller beantwoord

Petra Koenders, namens het Centre of Expertise Biobased Economy (CoE BBE), en Gerlinde van Vilsteren (Wageningen UR, trekker CBBE), zijn beide overtuigd dat de bovengenoemde krachtenbundeling haar vruchten af zal werpen. Koenders: ‘De biobased economy is een sectoroverschrijdende ontwikkeling. Vandaar dat agrarische hogescholen en technische/bedrijfskundige instellingen nauwer tegen elkaar moeten leunen, anders missen docenten en studenten vitale stukjes van de puzzel. Dit gebeurt overigens al, bijvoorbeeld in een algenproject waar HZ University of Applied Sciences en Wageningen UR samenwerken.’
Van Vilsteren vult aan: ‘De aangesloten scholen wisselen ook lesstof, docenten en bedrijven uit. Ondernemers gaan vaak naar een nabijgelegen hbo-instelling met een vraag. Deze kan niet altijd worden beantwoord door de instelling in kwestie, maar wellicht wel door een ander hbo buiten de regio.’

 

Bedrijven in de lead

Het creëren van overzicht en voldoende kritische massa in onderwijs, maar zeker in het onderzoek, is een belangrijke voorwaarde om snelheid en impact te genereren. Binnen het CBBE kan deze massa worden gerealiseerd, maar de afstemming met de wensen van het bedrijfsleven moet wel kloppen, anders lopen vraag een aanbod uit de pas. ‘Zowel binnen het Centre of Expertise BBE als het CBBE staat de D van development centraal’, stelt Koenders. ‘De bedrijven zijn betrokken bij het opstellen van de onderzoekslijnen. De lectoren van het CoE BBE, die met een been in het bedrijfsleven staan en met de ander in het onderwijs/onderzoek, spelen hierin een cruciale rol. In de specifieke onderzoekstrajecten zetten we alleen consortia op als er interesse is van private partners. Het gaat immers om toegepast/praktijkgericht onderzoek.’

 

Schoolvoorbeeld

Het bovengenoemde onderzoek, praktijkgericht en/of innovatief, is binnen het CBBE vooral gericht op het midden- en kleinbedrijf. Er zijn verschillende opties: bedrijven kunnen specifieke opdrachten neerleggen bij studenten van de onderwijsinstellingen, bijvoorbeeld in de vorm van stage-opdrachten. Een andere optie is dat bedrijven naar de instellingen komen om daar tijdelijk gebruik te maken van expertise en/of onderzoeksfaciliteiten. Een derde route is dat studenten tijdelijk bij een specifiek bedrijf een deel van hun opleiding volgen.

Van Vilsteren: ‘Studenten en docenten kunnen hierbij praktijkervaring opdoen en de hogescholen kunnen deze weer gebruiken voor verdere onderwijsontwikkeling. Het is geen eenrichtingsverkeer, maar een schoolvoorbeeld van de circulaire economie!’

Een goed voorbeeld van een innovatietraject is de samenwerking tussen Nijhuis Water Technology, GEA en CAH Vilentum Dronten, waarbij studenten onderzoeken of de versheid van varkensmest invloed heeft op het scheidingsrendement. Uiteindelijk is het plan dat via dit concept een ‘kunstmest op maat’ wordt geproduceerd.

 

Menselijk kapitaal

Bovengenoemde studenten, jaargenoten en hun navolgers vormen ook deels het menselijk kapitaal op basis waarvan de transitie naar een biobased economy kan worden ingezet. ‘Het is de taak van het onderwijs, zowel het hogere onderwijs als het mbo, om de arbeidskrachten te leveren die de transitie gestalte gaan geven’, aldus Van Vilsteren. ‘Dat is een grote uitdaging, getuige de verwachte tekorten aan hooggeschoold, technisch personeel op hbo- en mbo-niveau. Vanzelfsprekend ontwikkelen de onderwijsinstellingen ook onderwijsmateriaal voor mensen die al werkzaam zijn. We zullen deze mensen hard nodig hebben om investeringen in onderzoek te vertalen naar producten en diensten die bijdragen aan een winstgevende biobased economie.’

Wilt u als bedrijf meer weten over de biobased economy of wilt u in gesprek met onze docenten en lectoren, kijk dan op de websites van het Centre for Biobased Economy en het Centre of Expertise Biobased Economy.