Blogs

  • 02:25
  • 0
  • 0

Albert Markusse

Circulaire economie in ons DNA

22 / 12 / 2017

De circulaire economie zit in het DNA van Cosun. Sinds de oprichting, eind negentiende eeuw, is…

  • 01:54
  • 0
  • 0

Errit Bekkering

Drenthe-Groningen Europees schoolvoorbeeld

25 / 03 / 2016

In januari verkoos de Europese Commissie Groningen-Drenthe tot een van de zes voorbeeldregio’s binnen Europa voor de…

  • 01:13
  • 0
  • 0

Koen Dittrich

Kansrijke en rendabele bedrijvigheid?

01 / 12 / 2015

Vijfenzeventig procent van de akkerbouwers teelt binnen vijf jaar suikerbieten voor (bio) plastic. Als het aan…

  • 01:49
  • 2
  • 0

Mark Soetman

Hoe star is jouw teeltplan?

01 / 06 / 2015

De Nederlandse akkerbouwer is - net als zijn branchegenoten - verslaafd aan efficiëntie. Het toverwoord voor…

  • 01:39
  • 0
  • 0

Frank van Noord

The Unbeatable Beet

24 / 10 / 2013

De biobased economy is volop in ontwikkeling. De transitie naar deze, op natuurlijke grondstoffen gebaseerde, economie…


Artikelen

Bekijk alles
Comgoed
02:49

Kan digestaat uit biogasproductie veen vervangen in substraat?

Als er één veelzijdige plant groeit in Nederland, is dat wel de suikerbiet: grondstof voor de…

Pierre Gielen

Boer met Suikerbiet
06:28

Suiker als ideale biogrondstof voor chemie

IST Green Chemicals heeft vergevorderde plannen voor een fabriek in het Zeeuwse Terneuzen, waar uit suikerbieten…

Pierre Gielen

Suikerbiet
02:14

“Suiker biedt kansen voor de chemie en de landbouw”

Suikers zijn prachtige bouwstenen voor de chemische industrie. Het zijn veelzijdige moleculen, die zijn in te…

Pierre Gielen

Suikerunie in Dinteloord
04:30

Van voedselproducent tot bioraffinaderij

Pure, witte kristalsuiker voor de voedingsindustrie: het is en blijft een belangrijk product voor Suiker Unie.…

Pierre Gielen

Fermentatieketels
04:12

Dertig keer meer eiwit per hectare dan varkens

Collega’s verklaarden Wim de Laat voor gek, toen hij in 2010 een goed betaalde baan als…

Pierre Gielen

Ola Wróblewska
02:19

Receptenboek voor bioplastic uit suikerbiet

Hoe kook je een suikerbiet zo, dat je er plastic uit krijgt? Die vraag beantwoordt Ola…

Pierre Gielen


Nieuws

Bekijk alles
Sappige hamburger
01:00

Fidesse geeft vleesvangers textuur en sappigheid

Consumenten willen vaker kiezen voor plantaardige alternatieven voor vlees. Die moeten echter niet alleen naar vlees…

Redactie / Dinteloord

Bietencampagne
01:12

PlantMPG uit suikerbiet heeft extreem lage koolstof voetafdruk

Het gebruik van plantaardig monopropyleen glycol uit suikerbieten (plantMPG™) levert een koolstof voetafdruk die 50 tot…

Redactie / Delfzijl

Suikerbieten op de akker
00:53

Subsidie € 3 mln voor nieuwe fabriek Cosun Beet Company in Delfzijl

Cosun Beet Company krijgt € 3 miljoen subsidie van de provincie Groningen voor de bouw van…

Redactie / Delfzijl

Cosun Bright Beet Book
02:11

Bright Beet Book: ruim 130 toepassingen uit de suikerbiet

Van gebak tot vegan hamburger, van sportkleding tot cosmetica, van antivriesmiddel in vaccins tot vervanger van…

Redactie / Dinteloord

Suikerbieten
01:02

Nieuwe waardeketen voor sacharose uit suikerbiet

Het Europese project CARBAFIN heeft een radicaal nieuwe waardeketen ontwikkeld voor de benutting van sacharose uit…

Redactie / Gent

Vuist met suikerbiet
00:59

Schotland gaat suikerbieten verbouwen voor de bio-economie

De herintroductie van de suikerbietenteelt in Schotland maakt een belangrijke stap vooruit, nadat een pilotproject nieuwe…

Redactie / Glasgow



Partners


The Plant Positive Way

Profiel

Royal Cosun is een moderne, toekomstgerichte coöperatie, ontstaan in Nederland en met de wereld als werkterrein. Wij werken samen met duizenden telers, zowel leden als leveranciers, kennen de enorme potentie van planten en weten deze om te zetten naar bruikbare oplossingen voor iedere dag. We produceren niet alleen plantaardige ingrediënten en voedingsmiddelen voor mens en dier, maar ook groene, biobased oplossingen en energie.

Sterke businessgroepen

Wij werken vanuit een vijftal sterke businessgroepen: Aviko, Duynie, Sensus, Cosun Beet Company en SVZ. Onze businessgroepen bieden uiteenlopende producten en diensten, maar opereren vanuit een heldere visie en gedeelde overtuiging. Onze gewassen, zoals aardappelen, suikerbieten en cichoreiwortels, maar ook ons fruit en de reststromen van bijvoorbeeld bieten en bier worden in vele producten gebruikt. Denk aan voedingsmiddelen als frites en stroop en ingrediënten in ontbijtkoek, ijs, vleesvervangers en fruitdranken. Maar ook aan voeding voor dieren, wasmiddelen, behanglijm en cosmetica.

Gepassioneerde professionals

Dagelijks zetten bijna 4.000 medewerkers zich vanuit 26 vestigingen in 9 landen in om echt het verschil te maken. De kern van onze coöperatie wordt gevormd door een kleine 9.000 leden. Daarnaast werken wij samen met duizenden telers in binnen- en buitenland. Met al deze gepassioneerde professionals realiseren we een omzet van circa 2 miljard euro per jaar.

Onze principes

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is belangrijk voor ons. We hebben vier principes benoemd die de leidraad vormen voor ons denken en doen. We werken samen. We werken duurzaam. We tonen respect. En we hebben aandacht voor een veilige werkomgeving en een goed product. Onze medewerkers, bestuurders, toezichthouders en ook onze opdrachtgevers en zakenpartners kunnen ons houden aan deze Cosun Principes.

Uitdagingen

In de ruim 120 jaar van ons bestaan hebben we veel uitdagingen gezien en obstakels overwonnen. Langetermijnvisie, ondernemerschap en samenwerking zitten in ons DNA. We hebben een open geest en zoeken graag de verbinding met de maatschappij. Wij zien grote uitdagingen op het gebied van klimaatverandering en behoud van onze aarde. Maar ook de vraag naar voldoende, gebalanceerde voeding is een belangrijk onderwerp. Dit vraagt om nieuwe oplossingen en wij zijn ervan overtuigd dat we die kunnen bieden.

Wij zien de potentie van planten. Planten geven mensen positieve energie en wij laten planten groeien. Er liggen oneindig veel kansen om deze energie samen met de telers in te zetten voor een betere toekomst.

Unieke positie

We hebben een unieke positie in de markt. Samen met onze telers hebben wij alles in huis om planten centraal te stellen op weg naar een betere toekomst. Wij zijn experts in duurzame landbouw en productie en staan garant voor kwaliteit in onze hele keten. Onze telers, medewerkers, leveranciers en afnemers dragen hun steentje bij aan een duurzaam en circulair leven voor mens en dier. Wij streven naar een volledig circulaire productieketen voor al onze producten en diensten. Nu al verwerken we zo’n 12 miljoen ton biomassa per jaar, waarmee onze impact op dit terrein groot is. Met onze innovatiekracht op het gebied van circulariteit ontplooien wij zoveel mogelijk duurzame initiatieven voor de maatschappij en onze telers.

Heldere ambitie

Cosun heeft een heldere ambitie voor 2030: we worden 100% plantaardig, 100% circulair en 100% transparant. Aan het begin van dat decennium kent men ons als leidend en innovatief merk in de markten waarin wij actief zijn. We willen winstgevend groeien en waarde creëren voor al onze stakeholders. Aan de basis van die ambitie staan de planten, onze helden.

Bedrijfsmodel

We streven naar een volledig circulair bedrijfsmodel. Van het zaaien en laten groeien van gewassen, het oogsten en verwerken, het gebruik van onze ingrediënten in eten, drinken, non-food producten, de basis voor diervoeding en groene energie, tot de consumptie door mens en dier en tenslotte het bemesten van nieuwe gewassen. Wij willen ons onderscheiden door koploper op het gebied van duurzaamheid te zijn.

Groeien doen we samen

We werken samen, als één Cosun. We nemen onze verantwoordelijkheid richting de maatschappij en al onze stakeholders. En we bouwen onze voorsprong uit door onze gewassen optimaal en volledig te benutten.