Lees verder
VDL Groep beweegt zich meer en meer richting een ketenspeler. Dat stelt Willem van der Leegte, president-directeur van het concern, in een interview met Agro&Chemie. 'Het oude paradigma van de lineaire economie, lees alleen een productleverancier, zal steeds meer wijken voor circulaire businessmodellen.'
Redactie / Eindhoven

Volgens Van der Leegte is circulariteit een begrip dat vaak in de praktijk wordt afgedwongen en dat deze dus geen push nodig heeft van hogerhand.
‘Het hergebruik van grondstoffen en het terugdringen van waste is goed voor de bottom line, een economische incentive dus met als bijvangst dat we richting de markt bewijzen dat we zo duurzaam mogelijk willen produceren. Economische belangen en duurzaamheid gaan in de praktijk dus hand in hand.’ VDL Groep is op allerlei terreinen actief op het gebruik van grondstoffen te optimaliseren, aldus Van der Leegte. Zo verlaagt het in haar productieprocessen afvalstromen, onder meer door 3D te printen. ‘Met deze technologie construeren we onderdelen uit één deel in plaats van uit een geheel te frezen. In de productie van bepaalde kunststofproducten, bijvoorbeeld de duurzame drinkfles Dopper, verwerken we restmateriaal in andere applicaties.’

Derde leven voor bussen

Een ander circulair model is de lease-constructie waarbij VDL Groep eigenaar blijft van de goederen die het produceert. ‘Neem de concessie voor het openbaar vervoer in Almere die we in 2009 hebben gewonnen. De 220 bussen die daar reden, hebben we teruggenomen en gerefurbished: een nieuwe motor en een grondige revisie van het in- en exterieur. Vervolgens kunnen deze bussen weer tien jaar mee. Daarna doen we grofweg nog eens hetzelfde om de voertuigen te prepareren voor de export. Wij geven de garantie om de voertuigen terug te nemen en zijn verantwoordelijk voor het onderhoud en de infrastructuur (o.a. laadpalen, red.). We moeten dus bij de ontwikkeling en de productie van de bussen zorgen dat de technische levensduur zo lang mogelijk is en het onderhoud tot een minimum wordt beperkt. Dat is een economische drijfveer. Als we hierdoor een scherpere prijs neer kunnen leggen bij een klant, dan zal hij eerder voor ons kiezen. Dat heeft te maken met euro’s, en niet met duurzaamheid. We willen graag volledig duurzaam produceren, maar we moeten natuurlijk wel concurrerend blijven.’

Lees het volledige interview: pure producent naar ketenspeler.